Neurobiologia dorastania

Szkolenie online:
wojna światów, czyli co z tym nastolatkiem?

Nastolatki są dla dorosłych ogromnym wyzwaniem...

Nie rozumiemy ich i oni nas nie rozumieją, a jednak współpraca z nimi w szkole jest konieczna. Przecież to jeden z najważniejszych okresów rozwoju i kształtowania postaw. Mimo to nie zawsze rozumiemy jak bardzo trudny to czas dla samych nastolatków. Najczęściej nie potrafimy właściwie ocenić zjawisk, z którymi mamy do czynienia, a towarzyszące nam przy tym emocje tylko eskalują problemy. Nie jest łatwo akceptować zachowania, które wydają się nam tak dalekie od normy jak to tylko możliwe…

Zachowania nastolatków najczęściej wiązano ze zmianami równowagi hormonalnej i chociaż wiadomo, że ten aspekt dojrzewania ma znaczenie, to jednak główne ich źródło jest inne. Najnowsze odkrycia neurobiologów sugerują, że za większość problemów z nastolatkami odpowiadają gwałtowne zmiany w dojrzewających mózgach. Jest to naturalny i konieczny proces, a jego konsekwencje najczęściej nie mają nic wspólnego z błędami wychowawców czy strukturą szkoły.

Dzięki uczestnictwu w szkoleniu:

  • dowiesz się jakie zmiany zachodzą w korze mózgowej nastolatków i jaki to ma wpływ na ich postrzeganie świata,
  • zrozumiesz dlaczego mają skłonność do zachowań ryzykownych, przekraczania granic i negowania wszystkiego.

Podczas szkolenia:

  • wyjaśnię dlaczego tak często zmieniają zdanie i irytują je pytania o plany na przyszłość;
  • wyjaśnię skąd się biorą ich dziwaczne miny i dlaczego tak się dziwią kiedy o nie pytamy,
  • zwrócę też uwagę na możliwości jakie w aktualnym systemie szkolnym mają nastolatki zmuszane do wyboru swojej drogi życiowej i jakie są następstwa tych wyborów.

Przykładowy wykład:

Dokładny program szkolenia

Kim są i skąd się biorą nastolatki
Zanim zaczniemu… o co tu właściwie chodzi
Co się dzieje w mózgu nastolatka
Szaleństwa kory przedczołowej
O pamięci, uwadze i bezdrożach motywacji
Czy wcześniej zawsze znaczy lepiej
Nastoletni mózg społeczny
Skąd się biorą miny u nastolatków?

Poznaj eksperta

prof. Marek Kaczmarzyk

Jestem biologiem, neurodydaktykiem i memetykiem, nauczycielem i wykładowcą, autorem artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia, podręczników i programów szkolnych oraz niestrudzonym popularyzatorem nauki. Specjalizuję się w  zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania. Podczas szkoleń i wykładów, które przeprowadziłem, udział brało już kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli i wychowawców. Od 2000 roku kieruję Pracownią Dydaktyki Biologii na Wydziale Biologii Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego.