Burmistrz Dzielnicy Mokotów Miasta Stołecznego Warszawy,
Dzielnicowe Centrum Integracji dla Dzielnicy Mokotów
oraz Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 339 w Warszawie
zapraszają dyrektorów, nauczycieli i pedagogów
do udziału w konferencji online
Burmistrz Dzielnicy Mokotów
Miasta Stołecznego Warszawy,
Dzielnicowe Centrum Integracji
dla Dzielnicy Mokotów
oraz Szkoła Podstawowa Integracyjna
nr 339 w Warszawie
zapraszają dyrektorów, nauczycieli i pedagogów
do udziału w konferencji online

Jak zachować komfort psychiczny

Konferencja online dla nauczycieli i o nauczycielach
VII konferencja Dzielnicowego Centrum Integracji dla Dzielnicy Mokotów

  • Termin wydarzenia: 14 marca 2022 roku (poniedziałek)
  • Miejsce: wydarzenie ONLINE + dostęp do nagrania na 60 dni
  • Godzina: 9:00 – 16:30
  • Opłata: wydarzenie bezpłatne
  • Dla kogo: dla dyrektorów, nauczycieli i pedagogów

Zapisy zostały zamknięte.
Dziękujemy za zainteresowanie!

Jak zachować komfort psychiczny

Konferencja online dla nauczycieli i o nauczycielach
VII konferencja Dzielnicowego Centrum Integracji dla Dzielnicy Mokotów

  • Termin wydarzenia: 14 marca 2022 roku (poniedziałek)
  • Miejsce: wydarzenie ONLINE +
    dostęp do nagrania na 60 dni
  • Godzina: 9:00 – 16:30
  • Opłata: wydarzenie bezpłatne
  • Dla kogo: dla dyrektorów, nauczycieli i pedagogów

Zapisy zostały zamknięte.
Dziękujemy za zainteresowanie!

W szkole wszyscy są ważni. Uczniowie, dyrekcja, rodzice. A nauczyciele? Nie zapominajmy, że to bez Waszego komfortu psychicznego i dobrostanu trudno o dobrą szkołę. Tylko czy sami umiecie tak spojrzeć na siebie? Czy wiecie jak czerpać ze swoich zasobów, by nie stracić powołania i nie wypalić się zawodowo? O tym jest nasza konferencja.

W ciekawym, ale i trudnym czasie zapraszamy do wysłuchania znakomitych wykładów i wspólnych rozmów. Nasi eksperci poruszą wiele zagadnień związanych z nauczycielskim dobrostanem i powiedzą, jak praktykować troskę o siebie na co dzień.

Podczas konferencji:

  • Przyjrzeliśmy się kwestiom związanym z pracą nauczycieli i ich zdrowiem psychicznym.
  • Zastanowiliśmy się, dlaczego cenne w zawodzie nauczyciela cechy mogą być jednocześnie źródłem zagrożenia.
  • Dowiedzieliśmy się w jaki sposób zarządzać emocjami w relacjach zawodowych, aby ograniczać wpływ ich przeciążenia na własne zdrowie psychiczne.
  • Omówiliśmy przyczyny, skutki i konsekwencje problemów zdrowotnych o podłożu psychicznym nie tylko dla pacjenta, ale również dla jego rodziny oraz społeczeństwa.
  • Przedstawiliśmy przykłady stygmatyzacji ze względu na chorobę psychiczną.
  • Pokazaliśmy, że osoba z doświadczeniem kryzysu psychicznego może satysfakcjonująco żyć i funkcjonować.

Uczestnicy

konferencji online:

Wzięli udział w wykładach

cenionych ekspertów – prof. Jacka Pyżalskiego, prof. Marka Kaczmarzyka oraz dr Joanny Krzyżanowskiej-Zbuckiej

Wysłuchali interesujących rozmów

z ekspertami oraz zaproszonymi gośćmi:
Igą Lipką i Maciejem Olbryszem

Zadali nurtujące ich pytania

podczas sesji pytań i odpowiedzi, w których eksperci odpowiedzieli na najczęściej pojawiające się kwestie

Zdobyli imienne zaświadczenia

jako uczestnicy naszej konferencji online otrzymali imienne zaświadczenia uczestnictwa

Otrzymali dostęp do nagrania na 60 dni

osoby, które nie mogły wziąć udziału na żywo, miały możliwość obejrzeć nagranie po wydarzeniu, w wybranym przez siebie dniu!

Zapisy zostały zamknięte.
Dziękujemy za zainteresowanie!

Zaproszeni eksperci

prof. Jacek Pyżalski

Pedagog specjalny, profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, nauczyciel i wychowawca z wieloletnim doświadczeniem, ekspert w programie EduAkcja. Specjalizuje się między innymi w tematyce motywacji. Uczestnik i koordynator około 60 krajowych i międzynarodowych projektów badawczych, głównie dotyczących funkcjonowania młodzieży (w tym uczenia się i zaangażowania społecznego, także w okresie edukacji zdalnej), zaangażowania online młodych ludzi i ich kompetencji cyfrowych (w tym koordynacja polskiej części badań EU Kids Online oraz badania ySkills) oraz kondycji psychicznej nauczycieli i ich kompetencji wychowawczych. Autor pierwszych na rynku polskim publikacji dotyczących agresji elektronicznej. Pomysłodawca i redaktor podręcznika “Edukacja w czasach pandemii COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele.”

prof. Marek Kaczmarzyk

Neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel i wykładowca, doktor w zakresie nauk biologicznych, profesor Uniwersytetu Śląskiego, ekspert EduAkcji. Popularyzator nauki, autor podręczników i programów szkolnych oraz licznych artykułów i książek. Najważniejsze z nich to: „Strefa napięć. Historia naturalna konfliktu z nastolatkiem”, „Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”, „Unikat. Biologia wyjątkowości” oraz „Szkoła memów. W stronę dydaktyki ewolucyjnej”. Specjalizuje się w zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania. W jego szkoleniach i wykładach wzięło udział kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli i wychowawców.

dr Joanna Krzyżanowska-Zbucka

Psychiatra, kierownik Oddziału Zapobiegania Nawrotom F10 I Kliniki Psychiatrycznej Instytutu Psychiatrii i Neurologii, przewodnicząca Filii Warszawskiej Sekcji Naukowej Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, jedna z założycieli Fundacji eFkropka, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Kongresu Zdrowia Psychicznego.

Zaproszeni goście

Dobrze poprowadzona konferencja daje wydźwięk dużo większy niż poszczególne wykłady czy dyskusje. Tak pomyślane wydarzenie już od pierwszego wspomnienia przynosi jasną myśl, która zapala do zmiany. Dlatego do tematu podeszliśmy interdyscyplinarnie.

Prelegenci prof. Kaczmarzyk i prof. Pyżalski reprezentują nie tylko środowisko akademickie, ale sami przez długi czas byli nauczycielami. Dr Krzyżanowska-Zbucka spojrzy na temat w perspektywie diagnostyki lekarskiej. Następnie zapraszamy na rozmowy z edukatorami Fundacji eFkropka: Igą Lipką i Maciejem Olbryszem, by spojrzeć na własny dobrostan przez życiowe doświadczenie innych.

Iga Lipka

Ukończyła  studia na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym na kierunku pielęgniarstwo. Edukatorka w Fundacji eFkropka od 2019 roku. Aktualnie bierze udział w kursie przygotowującym do roli Asystenta Zdrowienia. Zainteresowania to: muzyka, taniec, poezja i rysunek.

Maciej Olbrysz

Od 23 lat choruje na chorobę psychiczną. Z Fundacją eFkropka związany od 2019 r. jako Edukator, zaś od 2020 roku jako pracownik Fundacji. Z wykształcenia inżynier Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej. Ukończył również studia podyplomowe: Zarządzanie Sprzedażą na SGH. Certyfikowany Doradca ds. Zdrowienia oraz aktor amator w teatrze „Kryzys”, gdzie aktorami są osoby po kryzysie psychicznym.

Prowadzący

Lidia Kumanek
Dyrektor Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 339 im. Raoula Wallenberga w Warszawie, organizator konferencji

Piotr Sobolewski
Autor programu EduAkcja,
partnera merytorycznego i organizacyjnego

Wystąpienia

7 ważnych (i nie zawsze oczywistych) faktów o nauczycielach i ich zdrowiu psychicznym

prof. Jacek Pyżalski

Na temat nauczycieli, wartości i warunków ich pracy pisze się i dyskutuje bardzo często. Temat ten pojawia się w szczególności wtedy, kiedy pojawiają się zmiany w funkcjonowaniu systemu edukacji. Sporo wyrażanych na ten temat przekonań jest uproszczonych i bazują one bardziej na poglądach i emocjach osób je wyrażających niż na rzeczywistym obrazie sytuacji.

Wydaje się, że to źle, gdyż utrudnia to w szerszym zakresie sensowną dyskusję dotyczącą tego jak praca nauczycieli powinna być zorganizowana i jak ją wspierać. Nie pomaga to też samym nauczycielom w refleksji nad ich pracą, jej sensem, oraz dbałością o własne zdrowie psychiczne i dobrostan. Szczególnie ta ostatnia kwestia jest ważna, gdyż jak mówią specjaliści zajmujący się zdrowiem psychicznym nauczycieli: nie ma zdrowego psychicznie ucznia bez zdrowego psychicznie nauczyciela.

Podczas tego wystąpienia:

  • Przyjrzeliśmy się siedmiu ważnym (ale często niepodejmowanym lub traktowanym powierzchownie) kwestiom związanym z pracą nauczycieli i ich zdrowiem psychicznym.
  • Omówiliśmy kluczowe koncepcje i wyniki badań dotyczące zdrowia psychicznego nauczycieli.
  • Dowiedzieliśmy się, jak wyniki takich badań mogą pomóc w planowaniu wsparcia nauczycieli, ale także dbałości samych nauczycieli o ich zdrowie psychiczne.

Dlaczego zawód nauczyciela jest niebezpieczny? O dobrym i niebezpiecznym obliczu zdolności do empatii

prof. Marek Kaczmarzyk

Jakość edukacji w znaczącym stopniu zależy od tego, czy nauczyciel zdolny jest do tworzenia właściwych relacji z uczniem. Z punktu widzenia neurobiologii sprawność mózgu społecznego, czyli struktur ośrodkowego układu nerwowego, które odpowiadają za jakość relacji, musi być u nauczyciela bardzo wysoka. To z kolei powoduje, że zawód nauczyciela jest nie tylko wymagający, ale także niebezpieczny.

Empatia, zwłaszcza w jej afektywnym aspekcie, zdolność do zrozumienia emocji i trudności podopiecznych, to cechy kluczowe w naszym zawodzie. Związana z nimi wrażliwość określonych obwodów neuronalnych, powoduje często przeciążenie mózgu społecznego, czego skutkiem może być cały szereg mechanizmów obronnych. W wielu przypadkach wynikiem jest powstanie negatywnych schematów relacyjnych, które nauczyciel stosuje wobec siebie i swoich podopiecznych. Brak świadomości, że tego typu reakcje nie są konsekwencją braku kompetencji, a przeciwnie, wynikiem długotrwałego, silnego zaangażowania emocjonalnego, pozwala zadbać o zdrowie i bezpieczeństwo psychiczne nauczyciela, co może pozwolić unikać poważnych trudności a nawet choroby.

Podczas tego wystąpienia:

  • Zastanowiliśmy się, dlaczego kompetencje związane z empatią są tak istotne
    w zawodzie nauczyciela.
  • Dowiedzieliśmy się, dlaczego nauczyciele są grupą zawodową o wysokiej sprawności mózgu społecznego i co z tego wynika dla praktyki szkolnej.
  • Zastanowiliśmy się, dlaczego cenne w zawodzie nauczyciela cechy mogą być jednocześnie źródłem zagrożenia.
  • Dowiedzieliśmy się w jaki sposób zarządzać emocjami w relacjach zawodowych, aby ograniczać wpływ ich przeciążenia na własne zdrowie psychiczne.

Kim jest osoba w kryzysie, czyli słów kilka o zaburzeniach psychicznych

dr Joanna Krzyżanowska-Zbucka

O zdrowiu psychicznym powiedziano i napisano już wiele. Temat ten jest jednak na tyle istotny, że warto pochylić się nad nim jeszcze raz. Choroby i zaburzenia psychiczne zostały sklasyfikowane w obecnie obowiązującej ICD-10 oraz przygotowywanej już ICD-11, co wskazuje na powszechność i powagę problemu. Wszyscy borykamy się z różnymi kłopotami, miewamy lepsze i gorsze dni.

Kiedy do psychiatry? Czy to jeszcze kryzys psychiczny, choroba czy może zaburzenie psychiczne? Nie są to łatwe rozstrzygnięcia z racji wieloczynnikowej etiologii problemów psychicznych oraz różnych ich objawów. Skutki i konsekwencje zaburzeń psychicznych dotykają nie tylko pacjenta, ale również jego rodzinę. Nie pozostają też bez wpływu na funkcjonowanie społeczeństwa. Leczenie nie ma jednolitego przebiegu. Proponowane są między innymi leczenie biologiczne i psychoterapia. Niezwykle istotnymi są promocja i profilaktyka zdrowia psychicznego oraz strategia zapobiegania zaostrzenia chorób przewlekłych o podłożu psychicznym. Centra Zdrowia Psychicznego w Polsce realizują już od dwóch lat program pilotażowy, reformowana jest również podstawowa opieka psychiatryczna, co wskazuje na powagę podejmowanego tematu.

Podczas tego wystąpienia:

  • Przyjrzeliśmy się klasyfikacji chorób  i zaburzeń psychicznych ICD-10 i ICD-11.
  • Poznaliśmy podstawowe różnice między kryzysem psychicznym, chorobą a zaburzeniem psychicznym.
  • Omówiliśmy przyczyny, skutki i konsekwencje problemów zdrowotnych o podłożu psychicznym nie tylko dla pacjenta, ale również dla jego rodziny oraz społeczeństwa.
  • Poznaliśmy sposoby leczenia oraz strategię zapobiegania chorobom psychicznym.

Rozmowa z Igą Lipką, edukatorką Fundacji eFkropka na temat

stygmatyzacji i autostygmatyzacja osób chorych psychicznie

Nikt z nas nie lubi krzywdzącej krytyki, źle znosimy nieuzasadnione osądy, cierpimy z powodu ostracyzmu. Wszyscy chyba, którzy doświadczyli tego rodzaju przykrości czy wręcz szykan, zadawali sobie pytanie: Dlaczego? I cierpieli lub cierpią nadal, jeśli nie znaleźli sposobu na poradzenie sobie z tym problemem. Szczególnie bolesną formą piętnowania jest stygmatyzacja. Stygmatyzacja, bo o niej będzie tu mowa, dotyka zarówno osób chorujących psychicznie, jak i niepełnosprawnych.

Będziemy rozmawiać o zjawisku polegającym na przypisaniu konkretnej osobie lub grupie ludzi pewnych cech, zwykle negatywnych oraz tego skutkach. Postaramy się, w toku dyskusji, znaleźć źródła stygmatyzacji, która prowadzi do wykluczenia społecznego. Spróbujemy objaśnić mechanizmy, które prowadzą do nieuzasadnionej marginalizacji osób ze względu na np. chorobę psychiczną, czy też niepełnosprawność. Istotnym problemem, który poruszymy, będzie dyskryminacja zawodowa, która podobnie jak stygmatyzacja, prowadzi do autostygmatyzacji polegającej na negatywnym myśleniu chorych o sobie samych.

Podczas tego wystąpienia:

  • Przedstawiliśmy przykłady stygmatyzacji ze względu na chorobę psychiczną.
  • Porozmawialiśmy o tym, skąd społeczeństwo czerpie wiedzę na temat chorób psychicznych.
  • Omówiliśmy, czym jest autostygmatyzacja i jakie są jej przejawy.
  • Poznaliśmy wyniki badań na temat stygmatyzacji i autostygmatyzacji.

Rozmowa z Maciejem Olbryszem, edukatorem Fundacji eFkropka na temat

doświadczeń chorowania, leczenia i zdrowienia

Jestem chory – to przyznanie się przed sobą do choroby psychicznej jest niemałym zwycięstwem. Rozmowy o chorobach nie należą do przyjemnych. Rozmowy o chorobach psychicznych nie należą ani do przyjemnych, ani do łatwych.

My jednak podejmiemy ten wysiłek i w toku rozmowy z edukatorem Fundacji eFkropka Maciejem Olbryszem, który doświadczył chorowania, leczenia i zdrowienia z choroby psychicznej, przybliżymy temat zmagania się z nią. Opowie on o swoich głównych objawach w zaostrzeniu choroby, o swoim funkcjonowaniu w rodzinie, szkole i wśród rówieśników, mając postawioną diagnozę psychiatryczną. Nikt tak dobrze jak on nie opowie o znaczeniu farmakoterapii, psychoterapii i wsparciu społecznym jako trzech filarach na drodze do zdrowienia, Nie będzie to łatwa rozmowa, bo odnosić się będzie do doświadczonych kryzysów psychicznych i przebytych hospitalizacji. Nie będzie to jednak rozmowa przygnębiająca, gdyż nasz rozmówca mimo trudnych doświadczeń prowadzi satysfakcjonujące życie i spełnia się w rolach społecznych,
o czym opowie.

Podczas tego wystąpienia:

  • Opowiedzieliśmy, jak wygląda funkcjonowanie osoby chorującej psychicznie z punktu widzenia tej osoby.
  • Omówiliśmy, jakie są przeszkody i co sprzyja zdrowieniu.
  • Pokazaliśmy, że osoba z doświadczeniem kryzysu psychicznego może satysfakcjonująco żyć i funkcjonować.
  • Opowiedzieliśmy, jak odnosi się otoczenie do osób chorujących psychicznie.

Konferencja w liczbach

4829

liczba uczestników konferencji
"Jak zachować komfort psychiczny"

90

uczestników oceniło konferencję
bardzo dobrze

84

uczestników zdecydowanie poleciłoby udział w naszej konferencji

Organizatorzy:

Burmistrz Dzielnicy Mokotów Miasta Stołecznego Warszawy

Partner merytoryczny
i organizacyjny:

Partner
merytoryczny:

Kontakt w sprawie konferencji:

od poniedziałku do piątku
od godz. 9:00 do 17:00

Mariusz Poneta

tel. 505 601 019
konferencje@edu-akcja.pl