Zadzwoń: 505 069 419
Dzielnicowe Centrum Integracji dla Dzielnicy Mokotów
oraz Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 339 w Warszawie
zapraszają dyrektorów, nauczycieli i pedagogów
do udziału w konferencji online
Zapisy zostały zamknięte.
Dziękujemy za zainteresowanie!
Zapisy zostały zamknięte.
Dziękujemy za zainteresowanie!
W szkole wszyscy są ważni. Uczniowie, dyrekcja, rodzice. A nauczyciele? Nie zapominajmy, że to bez Waszego komfortu psychicznego i dobrostanu trudno o dobrą szkołę. Tylko czy sami umiecie tak spojrzeć na siebie? Czy wiecie jak czerpać ze swoich zasobów, by nie stracić powołania i nie wypalić się zawodowo? O tym jest nasza konferencja.
W ciekawym, ale i trudnym czasie zapraszamy do wysłuchania znakomitych wykładów i wspólnych rozmów. Nasi eksperci poruszą wiele zagadnień związanych z nauczycielskim dobrostanem i powiedzą, jak praktykować troskę o siebie na co dzień.
Wzięli udział w wykładach
cenionych ekspertów – prof. Jacka Pyżalskiego, prof. Marka Kaczmarzyka oraz dr Joanny Krzyżanowskiej-Zbuckiej
Wysłuchali interesujących rozmów
z ekspertami oraz zaproszonymi gośćmi:
Igą Lipką i Maciejem Olbryszem
Zadali nurtujące ich pytania
podczas sesji pytań i odpowiedzi, w których eksperci odpowiedzieli na najczęściej pojawiające się kwestie
Zdobyli imienne zaświadczenia
jako uczestnicy naszej konferencji online otrzymali imienne zaświadczenia uczestnictwa
Otrzymali dostęp do nagrania na 60 dni
osoby, które nie mogły wziąć udziału na żywo, miały możliwość obejrzeć nagranie po wydarzeniu, w wybranym przez siebie dniu!
Zapisy zostały zamknięte.
Dziękujemy za zainteresowanie!
Pedagog specjalny, profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, nauczyciel i wychowawca z wieloletnim doświadczeniem, ekspert w programie EduAkcja. Specjalizuje się między innymi w tematyce motywacji. Uczestnik i koordynator około 60 krajowych i międzynarodowych projektów badawczych, głównie dotyczących funkcjonowania młodzieży (w tym uczenia się i zaangażowania społecznego, także w okresie edukacji zdalnej), zaangażowania online młodych ludzi i ich kompetencji cyfrowych (w tym koordynacja polskiej części badań EU Kids Online oraz badania ySkills) oraz kondycji psychicznej nauczycieli i ich kompetencji wychowawczych. Autor pierwszych na rynku polskim publikacji dotyczących agresji elektronicznej. Pomysłodawca i redaktor podręcznika “Edukacja w czasach pandemii COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele.”
Neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel i wykładowca, doktor w zakresie nauk biologicznych, profesor Uniwersytetu Śląskiego, ekspert EduAkcji. Popularyzator nauki, autor podręczników i programów szkolnych oraz licznych artykułów i książek. Najważniejsze z nich to: „Strefa napięć. Historia naturalna konfliktu z nastolatkiem”, „Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”, „Unikat. Biologia wyjątkowości” oraz „Szkoła memów. W stronę dydaktyki ewolucyjnej”. Specjalizuje się w zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania. W jego szkoleniach i wykładach wzięło udział kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli i wychowawców.
Psychiatra, kierownik Oddziału Zapobiegania Nawrotom F10 I Kliniki Psychiatrycznej Instytutu Psychiatrii i Neurologii, przewodnicząca Filii Warszawskiej Sekcji Naukowej Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, jedna z założycieli Fundacji eFkropka, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Kongresu Zdrowia Psychicznego.
Dobrze poprowadzona konferencja daje wydźwięk dużo większy niż poszczególne wykłady czy dyskusje. Tak pomyślane wydarzenie już od pierwszego wspomnienia przynosi jasną myśl, która zapala do zmiany. Dlatego do tematu podeszliśmy interdyscyplinarnie.
Prelegenci prof. Kaczmarzyk i prof. Pyżalski reprezentują nie tylko środowisko akademickie, ale sami przez długi czas byli nauczycielami. Dr Krzyżanowska-Zbucka spojrzy na temat w perspektywie diagnostyki lekarskiej. Następnie zapraszamy na rozmowy z edukatorami Fundacji eFkropka: Igą Lipką i Maciejem Olbryszem, by spojrzeć na własny dobrostan przez życiowe doświadczenie innych.
Ukończyła studia na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym na kierunku pielęgniarstwo. Edukatorka w Fundacji eFkropka od 2019 roku. Aktualnie bierze udział w kursie przygotowującym do roli Asystenta Zdrowienia. Zainteresowania to: muzyka, taniec, poezja i rysunek.
Od 23 lat choruje na chorobę psychiczną. Z Fundacją eFkropka związany od 2019 r. jako Edukator, zaś od 2020 roku jako pracownik Fundacji. Z wykształcenia inżynier Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej. Ukończył również studia podyplomowe: Zarządzanie Sprzedażą na SGH. Certyfikowany Doradca ds. Zdrowienia oraz aktor amator w teatrze „Kryzys”, gdzie aktorami są osoby po kryzysie psychicznym.
Lidia Kumanek
Dyrektor Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 339 im. Raoula Wallenberga w Warszawie, organizator konferencji
Piotr Sobolewski
Autor programu EduAkcja,
partnera merytorycznego i organizacyjnego
Na temat nauczycieli, wartości i warunków ich pracy pisze się i dyskutuje bardzo często. Temat ten pojawia się w szczególności wtedy, kiedy pojawiają się zmiany w funkcjonowaniu systemu edukacji. Sporo wyrażanych na ten temat przekonań jest uproszczonych i bazują one bardziej na poglądach i emocjach osób je wyrażających niż na rzeczywistym obrazie sytuacji.
Wydaje się, że to źle, gdyż utrudnia to w szerszym zakresie sensowną dyskusję dotyczącą tego jak praca nauczycieli powinna być zorganizowana i jak ją wspierać. Nie pomaga to też samym nauczycielom w refleksji nad ich pracą, jej sensem, oraz dbałością o własne zdrowie psychiczne i dobrostan. Szczególnie ta ostatnia kwestia jest ważna, gdyż jak mówią specjaliści zajmujący się zdrowiem psychicznym nauczycieli: nie ma zdrowego psychicznie ucznia bez zdrowego psychicznie nauczyciela.
Podczas tego wystąpienia:
Jakość edukacji w znaczącym stopniu zależy od tego, czy nauczyciel zdolny jest do tworzenia właściwych relacji z uczniem. Z punktu widzenia neurobiologii sprawność mózgu społecznego, czyli struktur ośrodkowego układu nerwowego, które odpowiadają za jakość relacji, musi być u nauczyciela bardzo wysoka. To z kolei powoduje, że zawód nauczyciela jest nie tylko wymagający, ale także niebezpieczny.
Empatia, zwłaszcza w jej afektywnym aspekcie, zdolność do zrozumienia emocji i trudności podopiecznych, to cechy kluczowe w naszym zawodzie. Związana z nimi wrażliwość określonych obwodów neuronalnych, powoduje często przeciążenie mózgu społecznego, czego skutkiem może być cały szereg mechanizmów obronnych. W wielu przypadkach wynikiem jest powstanie negatywnych schematów relacyjnych, które nauczyciel stosuje wobec siebie i swoich podopiecznych. Brak świadomości, że tego typu reakcje nie są konsekwencją braku kompetencji, a przeciwnie, wynikiem długotrwałego, silnego zaangażowania emocjonalnego, pozwala zadbać o zdrowie i bezpieczeństwo psychiczne nauczyciela, co może pozwolić unikać poważnych trudności a nawet choroby.
Podczas tego wystąpienia:
O zdrowiu psychicznym powiedziano i napisano już wiele. Temat ten jest jednak na tyle istotny, że warto pochylić się nad nim jeszcze raz. Choroby i zaburzenia psychiczne zostały sklasyfikowane w obecnie obowiązującej ICD-10 oraz przygotowywanej już ICD-11, co wskazuje na powszechność i powagę problemu. Wszyscy borykamy się z różnymi kłopotami, miewamy lepsze i gorsze dni.
Kiedy do psychiatry? Czy to jeszcze kryzys psychiczny, choroba czy może zaburzenie psychiczne? Nie są to łatwe rozstrzygnięcia z racji wieloczynnikowej etiologii problemów psychicznych oraz różnych ich objawów. Skutki i konsekwencje zaburzeń psychicznych dotykają nie tylko pacjenta, ale również jego rodzinę. Nie pozostają też bez wpływu na funkcjonowanie społeczeństwa. Leczenie nie ma jednolitego przebiegu. Proponowane są między innymi leczenie biologiczne i psychoterapia. Niezwykle istotnymi są promocja i profilaktyka zdrowia psychicznego oraz strategia zapobiegania zaostrzenia chorób przewlekłych o podłożu psychicznym. Centra Zdrowia Psychicznego w Polsce realizują już od dwóch lat program pilotażowy, reformowana jest również podstawowa opieka psychiatryczna, co wskazuje na powagę podejmowanego tematu.
Podczas tego wystąpienia:
Nikt z nas nie lubi krzywdzącej krytyki, źle znosimy nieuzasadnione osądy, cierpimy z powodu ostracyzmu. Wszyscy chyba, którzy doświadczyli tego rodzaju przykrości czy wręcz szykan, zadawali sobie pytanie: Dlaczego? I cierpieli lub cierpią nadal, jeśli nie znaleźli sposobu na poradzenie sobie z tym problemem. Szczególnie bolesną formą piętnowania jest stygmatyzacja. Stygmatyzacja, bo o niej będzie tu mowa, dotyka zarówno osób chorujących psychicznie, jak i niepełnosprawnych.
Będziemy rozmawiać o zjawisku polegającym na przypisaniu konkretnej osobie lub grupie ludzi pewnych cech, zwykle negatywnych oraz tego skutkach. Postaramy się, w toku dyskusji, znaleźć źródła stygmatyzacji, która prowadzi do wykluczenia społecznego. Spróbujemy objaśnić mechanizmy, które prowadzą do nieuzasadnionej marginalizacji osób ze względu na np. chorobę psychiczną, czy też niepełnosprawność. Istotnym problemem, który poruszymy, będzie dyskryminacja zawodowa, która podobnie jak stygmatyzacja, prowadzi do autostygmatyzacji polegającej na negatywnym myśleniu chorych o sobie samych.
Podczas tego wystąpienia:
Jestem chory – to przyznanie się przed sobą do choroby psychicznej jest niemałym zwycięstwem. Rozmowy o chorobach nie należą do przyjemnych. Rozmowy o chorobach psychicznych nie należą ani do przyjemnych, ani do łatwych.
My jednak podejmiemy ten wysiłek i w toku rozmowy z edukatorem Fundacji eFkropka Maciejem Olbryszem, który doświadczył chorowania, leczenia i zdrowienia z choroby psychicznej, przybliżymy temat zmagania się z nią. Opowie on o swoich głównych objawach w zaostrzeniu choroby, o swoim funkcjonowaniu w rodzinie, szkole i wśród rówieśników, mając postawioną diagnozę psychiatryczną. Nikt tak dobrze jak on nie opowie o znaczeniu farmakoterapii, psychoterapii i wsparciu społecznym jako trzech filarach na drodze do zdrowienia, Nie będzie to łatwa rozmowa, bo odnosić się będzie do doświadczonych kryzysów psychicznych i przebytych hospitalizacji. Nie będzie to jednak rozmowa przygnębiająca, gdyż nasz rozmówca mimo trudnych doświadczeń prowadzi satysfakcjonujące życie i spełnia się w rolach społecznych,
o czym opowie.
Podczas tego wystąpienia:
Burmistrz Dzielnicy Mokotów Miasta Stołecznego Warszawy
od poniedziałku do piątku
od godz. 9:00 do 17:00
Mariusz Poneta
tel. 505 601 019
konferencje@edu-akcja.pl