Zadzwoń: 505 069 419
na bezpłatną konferencję ONLINE pod honorowym patronatem
Zastępcy Prezydenta Miasta Tychy – Macieja Gramatyki:
Zapisy zostały zamknięte.
Dziękujemy za zainteresowanie!
Zaprosiliśmy Was do udziału w bezpłatnej, wyjątkowej konferencji online, przed własnym komputerem lub smartfonem w dowolnie wybranym miejscu, z dostępem do nagrania aż 30 dni po wydarzeniu. Podczas konferencji poruszyliśmy ważny temat, jak pracować z dzieckiem, aby uważnie budować jego rozwój oraz świadomie i odpowiedzialnie przygotować do wyzwań, jakie postawi przed nim przyszłość.
Wzięli udział w wykładzie
prowadzonym przez znakomitego eksperta, neurodydaktyka: prof. Marka Kaczmarzyka
Zdobyli najważniejsze informacje
dotyczące neurobiologicznego rozwoju dzieci do 9 roku życia
Zadali nurtujące ich pytania
jako czynni uczestnicy czatu. Po wykładzie odbyła się półgodzinna sesja pytań i odpowiedzi, podczas której prof. Kaczmarzyk odpowiedział na najczęściej pojawiające się pytania
Zdobyli imienny certyfikat uczestnictwa
do pobrania w formacie PDF i wydrukowania
Otrzymali materiały dodatkowe
przygotowane przez eksperta jako uzupełnienie treści merytorycznych
Otrzymali 30-dniowy dostęp do nagrania konferencji
dzięki czemu mogli zaplanować czas na obejrzenie nagrania po wydarzeniu, w wybranym przez siebie dniu!
Zapisy zostały zamknięte.
Dziękujemy za zainteresowanie!
W efekcie nietypowego przebiegu ewolucji naszego gatunku wczesne dzieciństwo jest jednocześnie najbardziej ryzykownym i najistotniejszym etapem rozwoju mózgów. Niezwykle wrażliwa, będąca jeszcze w zasadzie w trakcie tworzenia sieć złożona z komórek nerwowych nigdy później nie będzie już tak plastyczna i zdolna do tak dużych zmian. Unikalny dla każdego dziecka rozwój jest wynikiem współpracy biologicznego programu i wpływu środowiska społecznego.
Na tym etapie powstaje fundament większości kompetencji poznawczych i społecznych. Jest to także okres adaptacji kolejnego pokolenia do nowych, nieznanych wcześniej zjawisk, wyzwań i możliwości – co wiąże się z odpowiedzialnością dorosłych decydujących o stopniu, w jakim pozwolą swoim podopiecznym na kontakt z nowym. Znajomość zmian, jakie zachodzą w mózgach dzieci, może być kluczem do zrozumienia tej odpowiedzialności.
Jestem biologiem, neurodydaktykiem i memetykiem, nauczycielem, wykładowcą, doktorem w zakresie nauk biologicznych, profesorem Uniwersytetu Śląskiego, autorem artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia, podręczników i programów szkolnych oraz niestrudzonym popularyzatorem nauki. Specjalizuję się w zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania. Podczas szkoleń i wykładów, które przeprowadziłem, udział brało już kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli i wychowawców. Ponad 20 lat kierowałem Pracownią Dydaktyki Biologii na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego.
W wieku sześciu lat mózg człowieka uzyskuje około 90 procent swojej ostatecznej wielkości. Już samo to zwraca uwagę na znaczenie wczesnych etapów jego rozwoju i chociaż okazało się, że i później dzieją się w nim rzeczy bardzo istotne, bez wątpienia wczesne lata życia decydują o fundamencie, na którym człowiek zbuduje swoje życie. To dlatego tak ważna jest jakość środowiska i świadomość jego znaczenia u ludzi, którzy je na tym etapie kształtują. Rodzice, wychowawcy i nauczyciele są – z neurorozwojowego punktu widzenia – praktycznie twórcami światów swoich podopiecznych. Procesy neuroplastyczne, czyli zmiany, jakie zachodzą w mózgu pod wpływem środowiska, są nieodwracalne i zawsze mają, większy lub mniejszy wpływ na to, w jaki sposób dziecko będzie reagowało na wszystko, z czym zetknie się później.
Na tym właśnie bardzo wczesnym etapie stare i nowe struktury mózgu, które w większości występują także u innych organizmów, wiążą się ze sobą w wyjątkowy dla człowieka sposób. Właśnie ta unikalność owych połączeń czyni z nas ludzi. Proces ten nie zachodzi jednak jedynie pod wpływem specyficznych dla nas genów. Przeciwnie, wymaga silnego wpływu środowiska społecznego. Wymaga obecności świadomych swojej roli dorosłych. Dotyczy to wielu obszarów naszego życia, takich jak kompetencje językowe, adekwatne reakcje emocjonalne czy związek między sprawnością fizyczną a zdolnością do myślenia abstrakcyjnego.