Skip to main content

Wydarzenie online

Termin: 19 listopada 2025 r.

Miejsce: Wydarzenie online

Godziny: 10:00 – 15:00

Zapisz się już dziś!

Wydarzenie online

Termin: 19 listopada 2025 r.

Miejsce: Wydarzenie online

Godziny: 10:00 – 15:00

Zapisz się już dziś!

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych podejmowaniem działań mających na celu promocję zdrowia psychicznego oraz zapobieganie zachowaniom ryzykownym wśród dzieci w wieku przedszkolnym, szczególnie:

  • pracowników wydziałów profilaktyki, spraw społecznych i zdrowia
  • pełnomocników do spraw profilaktyki
  • pracowników ośrodków pomocy społecznej
  • członków Gminnych Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  • dyrektorów przedszkoli

Podczas wydarzenia

poznasz:

Znaczenie wczesnej profilaktyki problemów w rozwoju psychospołecznym dzieci

Założenia i standardy systemu rekomendacji w Polsce

Pierwszy polski rekomendowany program profilaktyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym

Wyniki dwuletniego badania nad skutecznością programów profilaktycznych na rozwój kompetencji emocjonalnych dzieci

Dostępne w Polsce programy rekomendowane skierowane do dzieci

Zasady finansowania programów profilaktycznych realizowanych w przedszkolach

10:00

Powitanie

10:05 - 10:50

Profilaktyka w przedszkolach - przegląd trendów w Polsce i na świecie

Blanka Poćwiardowska

doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, psychoterapeutka

Profilaktyka w przedszkolach powinna tworzyć warunki do prawidłowego rozwoju funkcji wykonawczych u dzieci  jako fundamentu zdrowego rozwoju psychicznego i zapobiegania uzależnieniom. Analiza wyników badań podłużnych w odniesieniu do funkcji wykonawczych, szczególnie istotnego czynnika predykcyjnego, wskazują na kluczową rolę  – kontroli hamowania reakcji, pamięci roboczej, elastyczności poznawczej oraz samoregulacji  – w określeniu ryzyka uzależnień behawioralnych. Wspieranie ich rozwoju we wczesnym wieku ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu przyszłym problemom. Podczas wystąpienia poznamy dogłębniej  znaczenie i  trendy obowiązujące na świecie w zakresie podejmowanych działań profilaktycznych wobec małych dzieci.

10:50 - 11:10

System rekomendacji programów profilaktycznych w Polsce - założenia i standardy

Robert Frączek

Główny specjalista, dział profilaktyki i edukacji publicznej
Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom

System rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego w Polsce działa na poziomie krajowym od 2010 roku. W ramach tego systemu dokonywana jest ocena programów z obszarów promocji zdrowia psychicznego, profilaktyki uzależnień oraz programów profilaktyki innych zachowań problemowych dzieci i młodzieży. Programy są badane pod kątem spełnienia standardów – szczegółowych wymagań odnoszących się do jakości programu jako całości. W trakcie wystąpienia zostanie przybliżona idea profilaktyki opartej na dowodach naukowych oraz skuteczne strategie działania.

11:10 - 11:30

Pierwszy polski rekomendowany program profilaktyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym - początki i rozwój

Maria Maruszczyk

Współautorka rekomendowanych programów profilaktycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym
Koordynatorka merytoryczna badania skuteczności programu Poruszające Bajki o Emocjach
Gruntownia Centrum Dobrych Szkoleń

Program Poruszające Bajki o Emocjach to pierwszy polski program rekomendowany skierowany do dzieci w wieku od 4 do 6 lat. Powstał w celu wspierania rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci w wieku przedszkolnym, które pomagają m. in. w: radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami, komunikowaniu swoich potrzeb i odczuć, nawiązywaniu i utrzymywaniu zdrowych relacji z rówieśnikami. W trakcie wystąpienia zaprezentowane zostaną początki programu oraz proces jego rozwoju.

11:30 - 12:15

Testowanie skuteczności interwencji profilaktycznych na rozwój kompetencji emocjonalnych dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie programu Poruszające Bajki o Emocjach - wyniki

dr hab. Michał Parzuchowski, prof. Uniwersytetu SWPS

Kierownik metodologiczny badania skuteczności programu Poruszające Bajki o Emocjach
Kierownik Centrum Badań nad Poznaniem i Zachowaniem Wydział Psychologii w Sopocie. Zakład Psychologii Społecznej

Dorota Chałaczkiewicz

Koordynatorka zadaniowa badania skuteczności programu Poruszające Bajki o Emocjach
Gruntownia Centrum Dobrych Szkoleń

W trakcie tego projektu zostało przebadanych ponad 700 dzieci w wieku od 5 do 6 lat za pomocą skali kompetencji emocjonalno-społecznych, przy użyciu testu psychometrycznego IDS-2. Podczas wystąpienia zostaną omówione: informacja o metodologii badania oraz wyniki pierwszych analiz zebranych danych. Projekt badawczy jest współfinansowany ze środków Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.

12:15 - 12:45

Sesja pytań i odpowiedzi

12:45 - 12:55

Przerwa

12:55 - 13:15

Przyjaciele Zippiego

Sylwia Wierzchowska

Autorka programu rekomendowanego Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej
Centrum Pozytywnej Edukacji

Rekomendowany program profilaktyczny Przyjaciele Zippiego został opracowany w celu wyposażenia małych dzieci w podstawowe kompetencje społeczno-emocjonalne, które pomagają radzić sobie w sytuacjach trudnych, a w przyszłości pozwolą im dobrze funkcjonować w relacjach z innymi i unikać zachowań ryzykownych. Zajęcia są prowadzone przez nauczyciela wychowawcę w przedszkolach i szkołach podstawowych na podstawie bardzo szczegółowo opracowanych scenariuszy.

13:15 - 13:35

Luba czuje

Wioletta Szuba

Współautorka programu rekomendowanego Luba czuje
Fundacja Inicjatyw Twórczych i Społeczno-Edukacyjnych Kurdybanek

Luba czuje to rekomendowany program profilaktycznych, którego celem jest zwiększenie poziomu kompetencji emocjonalnych oraz funkcji wykonawczych dzieci w wieku przedszkolnym. Osią programu jest wzmacnianie umiejętności rozpoznawania emocji u siebie i innych, wyrażania ich w konstruktywny sposób i regulowania ich natężenia. Samoregulacja emocji ma kluczowe znaczenie w przeciwdziałaniu zachowaniom ryzykownym. Program realizowany jest w grupie przedszkolnej przez nauczyciela-wychowawcę. Może być też wdrażany przez psychologa w przedszkolu, w którym pracuje. Ważne, aby był realizowany w stałej grupie.

13:35 - 13:55

Zagrajmy Razem!

Agnieszka Przygoda

Trenerka i coach programu Zagrajmy razem!

Bezpośrednim celem programu rekomendowanego programu Zagrajmy razem! jest poprawa funkcjonowania w klasie dzieci rozpoczynających edukację szkolną oraz rozwój umiejętności wychowawczych i analitycznych nauczyciela. Cele te są realizowane m. in. poprzez wdrożenie modelu funkcjonowania dzieci w klasie opartego na współpracy oraz eliminowanie zachowań niepożądanych (agresywnych, niezgodnych z zasadami i poleceniami nauczyciela). Program może być realizowany w zerówce i w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

13:55 - 14:25

Finansowanie programów profilaktycznych w przedszkolach

Ewelina Pawlikowska

Dyrektorka Centrum Usług Społecznych Gminy Inowrocław

Każda gmina w Polsce jest zobowiązana przygotować Program Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Podczas wystąpienia dowiemy się, co on zawiera, w jakim trybie się go wprowadza oraz czemu on interesuje nas w kontekście działań profilaktycznych w przedszkolach. Dowiemy się, w jaki sposób można korzystać ze środków, którymi dysponuje Program, jakie działania są możliwe do realizacji wśród dzieci w wieku przedszkolnym i jakie są możliwości wsparcia kadry nauczycielskiej.

14:25 - 14:55

Sesja pytań i odpowiedzi

14:55

Podsumowanie i zakończenie

Kontakt
z organizatorami

tel. 505 069 419
bok@edu-akcja.pl