Zadzwoń: 505 069 419
Termin: 19 listopada 2025 r.
Termin: 19 listopada 2025 r.
Miejsce: Wydarzenie online
Godziny: 10:00 – 15:00
Termin: 19 listopada 2025 r.
Miejsce: Wydarzenie online
Godziny: 10:00 – 15:00
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych podejmowaniem działań mających na celu promocję zdrowia psychicznego oraz zapobieganie zachowaniom ryzykownym wśród dzieci w wieku przedszkolnym, szczególnie:
Znaczenie wczesnej profilaktyki problemów w rozwoju psychospołecznym dzieci
Założenia i standardy systemu rekomendacji w Polsce
Pierwszy polski rekomendowany program profilaktyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym
Wyniki dwuletniego badania nad skutecznością programów profilaktycznych na rozwój kompetencji emocjonalnych dzieci
Dostępne w Polsce programy rekomendowane skierowane do dzieci
Zasady finansowania programów profilaktycznych realizowanych w przedszkolach
Profilaktyka w przedszkolach powinna tworzyć warunki do prawidłowego rozwoju funkcji wykonawczych u dzieci jako fundamentu zdrowego rozwoju psychicznego i zapobiegania uzależnieniom. Analiza wyników badań podłużnych w odniesieniu do funkcji wykonawczych, szczególnie istotnego czynnika predykcyjnego, wskazują na kluczową rolę – kontroli hamowania reakcji, pamięci roboczej, elastyczności poznawczej oraz samoregulacji – w określeniu ryzyka uzależnień behawioralnych. Wspieranie ich rozwoju we wczesnym wieku ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu przyszłym problemom. Podczas wystąpienia poznamy dogłębniej znaczenie i trendy obowiązujące na świecie w zakresie podejmowanych działań profilaktycznych wobec małych dzieci.
System rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego w Polsce działa na poziomie krajowym od 2010 roku. W ramach tego systemu dokonywana jest ocena programów z obszarów promocji zdrowia psychicznego, profilaktyki uzależnień oraz programów profilaktyki innych zachowań problemowych dzieci i młodzieży. Programy są badane pod kątem spełnienia standardów – szczegółowych wymagań odnoszących się do jakości programu jako całości. W trakcie wystąpienia zostanie przybliżona idea profilaktyki opartej na dowodach naukowych oraz skuteczne strategie działania.
Program Poruszające Bajki o Emocjach to pierwszy polski program rekomendowany skierowany do dzieci w wieku od 4 do 6 lat. Powstał w celu wspierania rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci w wieku przedszkolnym, które pomagają m. in. w: radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami, komunikowaniu swoich potrzeb i odczuć, nawiązywaniu i utrzymywaniu zdrowych relacji z rówieśnikami. W trakcie wystąpienia zaprezentowane zostaną początki programu oraz proces jego rozwoju.
W trakcie tego projektu zostało przebadanych ponad 700 dzieci w wieku od 5 do 6 lat za pomocą skali kompetencji emocjonalno-społecznych, przy użyciu testu psychometrycznego IDS-2. Podczas wystąpienia zostaną omówione: informacja o metodologii badania oraz wyniki pierwszych analiz zebranych danych. Projekt badawczy jest współfinansowany ze środków Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.
Rekomendowany program profilaktyczny Przyjaciele Zippiego został opracowany w celu wyposażenia małych dzieci w podstawowe kompetencje społeczno-emocjonalne, które pomagają radzić sobie w sytuacjach trudnych, a w przyszłości pozwolą im dobrze funkcjonować w relacjach z innymi i unikać zachowań ryzykownych. Zajęcia są prowadzone przez nauczyciela wychowawcę w przedszkolach i szkołach podstawowych na podstawie bardzo szczegółowo opracowanych scenariuszy.
Luba czuje to rekomendowany program profilaktycznych, którego celem jest zwiększenie poziomu kompetencji emocjonalnych oraz funkcji wykonawczych dzieci w wieku przedszkolnym. Osią programu jest wzmacnianie umiejętności rozpoznawania emocji u siebie i innych, wyrażania ich w konstruktywny sposób i regulowania ich natężenia. Samoregulacja emocji ma kluczowe znaczenie w przeciwdziałaniu zachowaniom ryzykownym. Program realizowany jest w grupie przedszkolnej przez nauczyciela-wychowawcę. Może być też wdrażany przez psychologa w przedszkolu, w którym pracuje. Ważne, aby był realizowany w stałej grupie.
Bezpośrednim celem programu rekomendowanego programu Zagrajmy razem! jest poprawa funkcjonowania w klasie dzieci rozpoczynających edukację szkolną oraz rozwój umiejętności wychowawczych i analitycznych nauczyciela. Cele te są realizowane m. in. poprzez wdrożenie modelu funkcjonowania dzieci w klasie opartego na współpracy oraz eliminowanie zachowań niepożądanych (agresywnych, niezgodnych z zasadami i poleceniami nauczyciela). Program może być realizowany w zerówce i w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
Każda gmina w Polsce jest zobowiązana przygotować Program Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Podczas wystąpienia dowiemy się, co on zawiera, w jakim trybie się go wprowadza oraz czemu on interesuje nas w kontekście działań profilaktycznych w przedszkolach. Dowiemy się, w jaki sposób można korzystać ze środków, którymi dysponuje Program, jakie działania są możliwe do realizacji wśród dzieci w wieku przedszkolnym i jakie są możliwości wsparcia kadry nauczycielskiej.
tel. 505 069 419
bok@edu-akcja.pl