Zadzwoń: 505 069 419
Termin: 19 listopada 2025 r.
Termin: 19 listopada 2025 r.
Miejsce: Wydarzenie online
Godziny: 10:00 – 15:00
Termin: 19 listopada 2025 r.
Miejsce: Wydarzenie online
Godziny: 10:00 – 15:00
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych podejmowaniem działań mających na celu promocję zdrowia psychicznego oraz zapobieganie zachowaniom ryzykownym wśród dzieci w wieku przedszkolnym, szczególnie:
Znaczenie wczesnej profilaktyki problemów w rozwoju psychospołecznym dzieci
Pierwszy polski rekomendowany program profilaktyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym
Zasady finansowania programów profilaktycznych realizowanych w przedszkolach
Wyniki badania nad skutecznością programów profilaktycznych na kompetencje emocjonalne dzieci
Dostępne w Polsce programy rekomendowane skierowane do dzieci
Założenia i standardy systemu rekomendacji w Polsce
Pedagożka, psychoterapeutka (w trakcie czteroletniego szkolenia w zakresie psychoterapii poznawczo-behawioralnej), socjoterapeutka. Uzyskała doktorat z nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Autorka programu „Wspomaganie rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym”. Wspiera dr Małgorzatę Zabłocką, autorkę programu rekomendowanego „Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci nieśmiałych”, w jego aktualizacji.
Profilaktyka w przedszkolach powinna tworzyć warunki do prawidłowego rozwoju funkcji wykonawczych u dzieci jako fundamentu zdrowego rozwoju psychicznego i zapobiegania uzależnieniom. Analiza wyników badań podłużnych w odniesieniu do funkcji wykonawczych, szczególnie istotnego czynnika predykcyjnego, wskazują na kluczową rolę – kontroli hamowania reakcji, pamięci roboczej, elastyczności poznawczej oraz samoregulacji – w określeniu ryzyka uzależnień behawioralnych. Wspieranie ich rozwoju we wczesnym wieku ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu przyszłym problemom. Podczas wystąpienia poznamy dogłębniej znaczenie i trendy obowiązujące na świecie w zakresie podejmowanych działań profilaktycznych wobec małych dzieci.
Pedagog, absolwent studiów podyplomowych z zarządzania projektami profilaktycznymi w środowisku lokalnym i w systemie edukacji. Certyfikowany specjalista ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w społecznościach lokalnych, główny specjalista działu ds. profilaktyki i edukacji publicznej Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Przewodniczący Zespołu ds. Oceny i Rekomendacji Programów Profilaktycznych i Promocji Zdrowia Psychicznego. Członek kolegium redakcyjnego miesięcznika Remedium.
System rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego w Polsce działa na poziomie krajowym od 2010 roku. W ramach tego systemu dokonywana jest ocena programów z obszarów promocji zdrowia psychicznego, profilaktyki uzależnień oraz programów profilaktyki innych zachowań problemowych dzieci i młodzieży. Programy są badane pod kątem spełnienia standardów – szczegółowych wymagań odnoszących się do jakości programu jako całości. W trakcie wystąpienia zostanie przybliżona idea profilaktyki opartej na dowodach naukowych oraz skuteczne strategie działania.
Psycholożka. Absolwentka Szkoły Dramy Stosowanej oraz rocznego szkolenia z podstaw pomagania w podejściu Gestalt. Trenerka umiejętności miękkich, psychoterapeutka w trakcie czteroletniego szkolenia w nurcie systemowym. Szczególnie bliska jej jest bajkoterapia. Założycielka Gruntowni. Twórczyni programów profilaktycznych, wydawczyni materiałów edukacyjnych. Współautorka programów rekomendowanych: Poruszające Bajki o Emocjach oraz Luba czuje. Ekspertka EduAkcji w zakresie dramy stosowanej.
Program Poruszające Bajki o Emocjach to pierwszy polski program rekomendowany skierowany do dzieci w wieku od 4 do 6 lat. Powstał w celu wspierania rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci w wieku przedszkolnym, które pomagają m. in. w: radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami, komunikowaniu swoich potrzeb i odczuć, nawiązywaniu i utrzymywaniu zdrowych relacji z rówieśnikami. W trakcie wystąpienia zaprezentowane zostaną początki programu oraz proces jego rozwoju.
Kierownik Centrum Badań nad Poznaniem i Zachowaniem Wydziału Psychologii w Sopocie, w Zakładzie Psychologii Społecznej. Nadzoruje metodologię badania programu Poruszające Bajki o Emocjach. Psycholog, profesor Uniwersytetu SWPS w Sopocie. Prowadzi badania nad zagadnieniami poznania społecznego, psycholingwistyki i psychologii moralności. Na Wydziale Psychologii prowadzi zajęcia z zakresu psychologii społecznej, statystyki oraz krytycznego myślenia. Kieruje pracami Centrum Badań nad Poznaniem i Zachowaniem.
Psycholożka kliniczna, koordynatorka zadaniowa projektu badawczego dotyczącego skuteczności programu Poruszające Bajki o Emocjach. Absolwentka Uniwersytetu SWPS i szkoły trenerskiej STOP, doktorantka tejże uczelni. Terapeutka i badaczka wykorzystująca metody dramy i storytellingu, czynnie praktykująca filmoterapię i teatroterapię.
Od dwudziestu lat trenerka z zakresu szkoleń w obszarze umiejętności miękkich, od dwóch lat także w Gruntowni.
W trakcie tego projektu zostało przebadanych ponad 700 dzieci w wieku od 5 do 6 lat za pomocą skali kompetencji emocjonalno-społecznych, przy użyciu testu psychometrycznego IDS-2. Podczas wystąpienia zostaną omówione: informacja o metodologii badania oraz wyniki pierwszych analiz zebranych danych. Projekt badawczy jest współfinansowany ze środków Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.
Absolwentka studiów na Wydziale Nauki o rodzinie na UKSW w Warszawie. Trenerka programów profilaktycznych, w tym programów rekomendowanych: Przyjaciele Zippiego, ISKRA Odporności. Współautorka programu rekomendowanego Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej. Laureatka nagrody „Złote Ogniwo” dla Profilaktyka Roku 2022. Praktykowanie profilaktyki w szkole uważa za jej filar.
Rekomendowany program profilaktyczny Przyjaciele Zippiego został opracowany w celu wyposażenia małych dzieci w podstawowe kompetencje społeczno-emocjonalne, które pomagają radzić sobie w sytuacjach trudnych, a w przyszłości pozwolą im dobrze funkcjonować w relacjach z innymi i unikać zachowań ryzykownych. Zajęcia są prowadzone przez nauczyciela wychowawcę w przedszkolach i szkołach podstawowych na podstawie bardzo szczegółowo opracowanych scenariuszy.
Pedagożka, superwizorka dramy stosowanej, absolwentka polonistyki i kulturoznawstwa UJ, Studium Terapii przez Sztukę, Studiów podyplomowych z Arteterapii, Szkoły Trenerów Dramy oraz kursów Teatru Zaangażowanego Społecznie. Współautorka programów rekomendowanych: Poruszające Bajki o Emocjach oraz Luba czuje. Właścicielka Karimby, członkini zarządu Fundacji Inicjatyw Twórczych i Społeczno-Edukacyjnych Kurdybanek, w której realizuje projekty z obszaru rozwoju psychospołecznego i promocji zdrowia psychicznego.
Luba czuje to rekomendowany program profilaktycznych, którego celem jest zwiększenie poziomu kompetencji emocjonalnych oraz funkcji wykonawczych dzieci w wieku przedszkolnym. Osią programu jest wzmacnianie umiejętności rozpoznawania emocji u siebie i innych, wyrażania ich w konstruktywny sposób i regulowania ich natężenia. Samoregulacja emocji ma kluczowe znaczenie w przeciwdziałaniu zachowaniom ryzykownym. Program realizowany jest w grupie przedszkolnej przez nauczyciela-wychowawcę. Może być też wdrażany przez psychologa w przedszkolu, w którym pracuje. Ważne, aby był realizowany w stałej grupie.
Bezpośrednim celem programu rekomendowanego programu Zagrajmy razem! jest poprawa funkcjonowania w klasie dzieci rozpoczynających edukację szkolną oraz rozwój umiejętności wychowawczych i analitycznych nauczyciela. Cele te są realizowane m. in. poprzez wdrożenie modelu funkcjonowania dzieci w klasie opartego na współpracy oraz eliminowanie zachowań niepożądanych (agresywnych, niezgodnych z zasadami i poleceniami nauczyciela). Program może być realizowany w zerówce i w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
Specjalistka z zakresu pomocy społecznej z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem zawodowym. Dyrektorka Centrum Usług Społecznych Gminy Inowrocław nadzorująca m.in. GKRPA. Przez 12 lat pracowała na stanowisku Pełnomocnika ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Przez 11 lat Przewodnicząca Zespołu Interdyscyplinarnego. Działa aktywnie w zakresie profilaktyki w szczególności dotyczącej dzieci i młodzieży.
Każda gmina w Polsce jest zobowiązana przygotować Program Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Podczas wystąpienia dowiemy się, co on zawiera, w jakim trybie się go wprowadza oraz czemu on interesuje nas w kontekście działań profilaktycznych w przedszkolach. Dowiemy się, w jaki sposób można korzystać ze środków, którymi dysponuje Program, jakie działania są możliwe do realizacji wśród dzieci w wieku przedszkolnym i jakie są możliwości wsparcia kadry nauczycielskiej.
tel. 505 069 419
bok@edu-akcja.pl