Redakcja naukowa
Jacek Pyżalski
Edukacja w czasach
pandemii wirusa COVID-19
Z dystansem o tym, co robimy obecnie
jako nauczyciele

Nasze opracowanie dotyczy sytuacji edukacji w czasach pandemii wirusa powodującego chorobę COVID-19, która wymusiła na wszystkich inny model działania, głównie ze względu na zmianę sposobu funkcjonowania większości instytucji edukacyjnych: z tradycyjnego na zapośredniczony. Edukacja zdalna (a nawet szersze wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych), będąca jeszcze kilka tygodni temu tylko opcją, z której jako nauczyciele mogliśmy korzystać w wybranym przez nas zakresie, stała się koniecznością.
Pomyślałem, że tego typu opracowanie jest pilnie potrzebne w Polsce. Należy jednak bliżej, szczegółowo i metodycznie, przyjrzeć się poszczególnym, ważnym pedagogicznie, zagadnieniom, uwzględniając wiele perspektyw. Wszystkim nam potrzebny jest także rodzaj szkieletu wspólnej myśli, który pozwoli spojrzeć z dystansu na to, co i po co obecnie robimy jako nauczyciele. Co jest ważne, a co jest tylko mniej znaczącym szczegółem? Na czym skupić się najbardziej? Czego na pewno nie możemy pominąć? Wreszcie – jakie błędy w obecnej sytuacji łatwo popełnić?
Myślę, że obecnie nikt nie potrafi wyczerpująco odpowiedzieć na te wszystkie pytania. Jednak wiele zmienia już samo ich zadanie i próba krytycznej na nie odpowiedzi.
kwiecień, 2020 roku
Zapraszam do lektury!
prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski

Pobierz
darmowego ebooka
Wybierz poniżej format, w którym chcesz pobrać ebooka, wpisz swój adres email i zaznacz obowiązkową zgodę. Link do pobrania pliku, ważny przez 24 godziny, zostanie wysłany na podany przez Ciebie adres!
EduAkcja nie spamuje,
przesyłamy tylko wartościowe treści!
Spis treści
Wstęp
Jacek Pyżalski
Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii
Wiesław Poleszak i Jacek Pyżalski
Jak pracować z uczniem w kryzysie w czasie pandemii COVID-19?
Tomasz Bilicki
Neurobiologiczny kontekst edukacji zdalnej
Marek Kaczmarzyk
Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli?
Jacek Pyżalski
Relacje przede wszystkim – nawet jeśli obecnie jedynie zapośredniczone
Jacek Pyżalski i Wiesław Poleszak
Cyfrowa edukacja – potencjał, procesy, modele
Marlena Plebańska
Strategie kształcenia na odległość
Anna Koludo
Mamy (za) duży wybór – jak nie zgubić się wśród narzędzi cyfrowych?
Natalia Walter
Wstrzymaj siebie, rusz ucznia: e-nauczanie a e-twórczość
Jacek Ścibor
Ocenianie w dobie koronawirusa
Danuta Sterna
Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania dla zdalnej edukacji – propozycje
Piotr Plichta
Jak nauczyciele mogą obecnie zadbać o swój dobrostan?
Marcin Zaród
Organizacja zdalnego nauczania
Jędrzej Witkowski
Czego możemy nauczyć się od tych, którzy prowadzą zdalną edukację od dawna?
Łukasz Tomczyk
Autorzy

Przeanalizowałem wybrane dostępne dane naukowe, w tym pierwsze doświadczenia działań edukacyjnych w nowej sytuacji, i nakreśliłem pewien zakres problematyki, którą warto się zająć, oraz dokonałem jej ustrukturyzowania. Następnie zaprosiłem do współpracy liczną grupę autorów, których cenię jako specjalistów edukacyjnych – zarówno naukowców, jak i praktyków (często osoby te są jednymi i drugimi równocześnie). Serdecznie im dziękuję za zaangażowanie.












Fragmenty recenzji
Zredagowany przez Jacka Pyżalskiego podręcznik zawiera teksty znakomitych uczonych i jest natychmiastową odpowiedzią środowiska akademickiego na edukacyjne konsekwencje pandemii spowodowanej przez wirusa COVID-19.
Planeta Ziemia została uwięziona w Escape Room'ie. Ludzkie tragedie, choroby i śmierć rodzą lęki i paraliżują. Ale też budzą społeczną wrażliwość i chęć niesienia pomocy, troskę o osoby starsze i o dobre wykształcenie dzieci.
Każdy dzień zmusza do pokonywania wielu barier związanych z mądrym, sprawnym i skutecznym kształceniem zdalnym. Powoduje też problemy wychowawcze i rodzinne. Podręcznik pomaga zrozumieć, zamienia obawy w świadome działania. Wyjaśnia, ułatwia i pokazuje…
Jestem przekonany, że ta książka okaże się użyteczna tym, którzy borykają się z codziennymi trudnościami, walcząc o los własnych i powierzonych dzieci – Rodzicom i Nauczycielom.
– prof. dr hab. Maciej Tanaś
Wartością książki jest zachowanie równowagi między warstwą teoretyczną i metodyczną jej treści. Została ona przygotowana z myślą o Czytelniku, który w sposób krytyczny i refleksyjny poszukuje inspiracji do poszukiwania sposobów rozwiązania problemów zawodowych oraz osobistych, z którymi – w tej skali – dotąd nie miał do czynienia.
Nie jest to też, co należy pochwalić, książka koncentrująca się wyłącznie na zdalnym nauczaniu oraz podkreślająca zalety jego współczesnych narzędzi. Zamiarem Redaktora oraz grona Autorów poszczególnych rozdziałów było podzielenie się z Czytelnikiem bogatym, praktycznym doświadczeniem pomocnym w sensownym wykorzystaniu zdalnej edukacji w obecnej, dramatycznej sytuacji w jakiej znaleźli się uczeń i jego rodzice, nauczyciel….w końcu szkoła i jej społeczne otoczenie.
Książka została napisana w konwencji promującej radykalną zmianę dominującego w praktyce podejścia do procesów edukacyjnych. […] Słowa „przerabianie materiału', „przekazywanie wiedzy', „realizacja podstawy programowej' w ustach nauczyciela w XXI wieku nie dają najlepszego świadectwa jego kompetencji pedagogicznych. Współcześnie trzeba odkryć praktyczne znaczenie takich kategorii jak – budowanie relacji, koncentracja na potrzebach podmiotów procesu kształcenia, tworzenie warunków do uczenia się itp.
– prof. dr hab. Henryk Mizerek
Partnerzy
Główny Partner Akademicki

Partnerzy Akademiccy





Partnerzy Merytoryczni









Organizacje wspierające







