Wydarzenie archiwalne

Z nastolatkiem w domu i e-szkole

Jak radzić sobie w czasie izolacji?

  • Termin wydarzenia: 30 maja 2020 roku (sobota)
  • Miejsce: wydarzenie ONLINE
  • Godzina: 10:00 – 15:15
  • Dla kogo: nauczycieli i rodziców nastolatków

Zapisy zostały zamknięte.
Dziękujemy za zainteresowanie!

Co to jest konferencja online? To konferencja internetowa w formie video-wykładów na żywo, w trakcie której każdy uczestnik siedzi wygodnie, przed własnym komputerem (lub smartfonem) w dowolnie wybranym miejscu, a za pomocą dostępnego czatu, ma kontakt z innymi uczestnikami – może dyskutować, rozmawiać, a także zadawać pytania ekspertom.

Dla rodziców mających w swoich domach nastolatków, ostatnie tygodnie naszego przymusowego zamknięcia to szczególny okres. Z jednej strony, dla wielu z nich to, w pewnym sensie spełnienie marzeń. Nagle, z dnia na dzień w zasadzie, nasze nastoletnie dzieci, które wciąż gdzieś mijamy w naszych domach pędząc  do swoich spraw, które wozimy z zajęcia na zajęcia albo po prostu widujemy jedynie przy śniadaniu i kolacji, są z nami. Mamy dla siebie tyle czasu ile dusza zapragnie. Prawdziwy prezent od losu! Tyle, że po kilku dniach zaczynamy nagle rozumieć, że z tym prezentem jest coś nie tak. To nie tak powinno wyglądać.

Uczestnicy

naszej konferencji online:

Wzięli układ w wykładach

prowadzonych przez znakomitych praktyków: prof. Marka Kaczmarzyka, prof. Jacka Pyżalskiego i Tomasza Bilickiego

Zadali nurtujące ich pytania

podczas sesji pytań i odpowiedzi, w których eksperci odpowiadali na najczęściej pojawiające się kwestie

Zdobyli imienne zaświadczenia

jako uczestnicy naszej konferencji online otrzymaliście imienne zaświadczenia uczestnictwa

Otrzymali materiały dodatkowe

przygotowane przez ekspertów, pełne praktycznych wskazówek i narzędzi

Otrzymali dostęp do nagrania na 30 dni

osoby, które nie mogły wziąć udział w wydarzeniu na żywo, miały możliwość zaplanować czas na obejrzenie nagrania w wybranym przez siebie dniu!

Zapisy zostały zamknięte.
Dziękujemy za zainteresowanie!

Zaproszeni eksperci

prof. Marek Kaczmarzyk

Neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel i wykładowca, doktor w zakresie nauk biologicznych, profesor Uniwersytetu Śląskiego, ekspert EduAkcji. Popularyzator nauki, autor podręczników i programów szkolnych oraz licznych artykułów i książek. Najważniejsze z nich to: „Strefa napięć. Historia naturalna konfliktu z nastolatkiem”, „Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”, „Unikat. Biologia wyjątkowości” oraz „Szkoła memów. W stronę dydaktyki ewolucyjnej”. Specjalizuje się w zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania. W jego szkoleniach i wykładach wzięło udział kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli i wychowawców.

prof. Jacek Pyżalski

Pedagog specjalny, profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, nauczyciel i wychowawca z wieloletnim doświadczeniem, ekspert w programie EduAkcja. Specjalizuje się między innymi w tematyce motywacji. Uczestnik i koordynator około 60 krajowych i międzynarodowych projektów badawczych, głównie dotyczących funkcjonowania młodzieży (w tym uczenia się i zaangażowania społecznego, także w okresie edukacji zdalnej), zaangażowania online młodych ludzi i ich kompetencji cyfrowych (w tym koordynacja polskiej części badań EU Kids Online oraz badania ySkills) oraz kondycji psychicznej nauczycieli i ich kompetencji wychowawczych. Autor pierwszych na rynku polskim publikacji dotyczących agresji elektronicznej. Pomysłodawca i redaktor podręcznika “Edukacja w czasach pandemii COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele.”

Tomasz Bilicki

pedagog, terapeuta, certyfikowany interwent kryzysowy (University of Maryland), koordynator Centrum Interwencji Kryzysowej dla Młodzieży przy Fundacji Innopolis w Łodzi, członek The International Critical Incident Stress Foundation (ICISF), absolwent programu szkoleniowego ICISF w modelu indywidualnej i grupowej interwencji kryzysowej CISM, zalecanego przez ONZ. Szkolił się także na Uniwersytecie w Nowym Jorku, Utrechcie i Uniwersytecie Harvarda. Ukończył psychologię motywacji na Uniwersytecie SWPS oraz zrealizował kilkaset godzin szkoleń w zakresie wsparcia i terapii (m.in. w Instytucie Psychologii Zdrowia, Polskim Instytucie Ericksonowskim, Dolnośląskim Centrum Psychoterapii, Ośrodku Psychoterapii „Mały Książę” w Krakowie). Prowadzi konsultacje, terapię i interwencję kryzysową dla nastolatków. Uczy WOS-u ósmoklasistów na łódzkich Bałutach w Szkole Podstawowej nr 35 w Łodzi.

Wystąpienia

Gruboskórny czy delikatny?
O niebezpiecznej wrażliwości nastolatka

prof. Marek Kaczmarzyk

Zachowania nastolatków rzadko kojarzą nam się z delikatnością, wrażliwością i wołaniem o pomoc. Częściej uważamy je za gruboskórne, trudne i krnąbrne. Ich mózgi przechodzą jednak w tym czasie niezwykle intensywną i niebezpieczną (choć z neurorozwojowego punktu widzenia niestety konieczną) przebudowę swojej struktury.

W czasie spotkania spojrzymy na mózgi nastolatków jako na systemy, które są bardzo niestabilne, poszukują na tym etapie nowych sposobów przywracania równowagi, nowych mechanizmów autoregulacji. Jest to konieczne bo większość tych, które były skuteczne dotąd, nie sprawdza się już po zmianie struktury. Coś analogicznego przytrafia się naszym dzieciom w pierwszych latach życia. To także etap gwałtownych zmian w strukturze mózgów. Wtedy jednak otaczamy je opieką i chronimy a ich nieporadności raczej nas rozczulają niż złoszczą.

Wiele wskazuje na to, że nasze nastolatki są prawie równie bezradne, a ich mózgi niebezpiecznie niestabilne. Jeśli tak jest, wymagają w tym okresie, bardziej niż kiedykolwiek, opieki i wsparcia. Problemem jest sposób w jaki nastolatki komunikują te potrzeby. Postaramy się zrozumieć dlaczego tak jest i zrewidować chociaż część naszych reakcji na zachowania nastolatków.

Podczas tego wystąpienia dowiedzieliśmy się:

  • co się dzieje w mózgu nastolatka i dlaczego może to być niebezpieczne dla jego rozwoju?
  • jakie zachowania mogą być wynikiem zmian rozwojowych, chociaż wydają się być objawem buntu, niechęci czy lenistwa?
  • czego można oczekiwać od siebie i nastolatka, a co pozostaje poza zasięgiem?

Podczas konferencji:

  • dowiedzieliśmy się dlaczego na nastolatka trzeba czasem spojrzeć jak na istotę w okresie ochronnym?

Co Internet robi z nastolatkami,
a może co nastolatkowie robią z Internetem?

prof. Jacek Pyżalski

Częstym obszarem konfliktów i przedmiotem troski dorosłych jest używanie przez młodych ludzi technologii informacyjno-komunikacyjnych, głównie Internetu. Obawiamy się, że nasze dzieci doświadczą wielu ryzykownych dla nich zjawisk, o których dużo słyszymy. Mogą stać się ofiarami lub sprawcami przemocy, napotkać agresywne, czy pornograficzne treści lub uzależnić się od Internetu. Mogą też zajmując się korzystaniem z technologii zaniedbać ważne sprawy, tj. jak relacje społeczne, czy nauka.

Z drugiej strony słyszymy, że Internet to doskonałe narzędzie, niezbędne w nowoczesnej edukacji oraz świetna platforma wartościowych ludzkich kontaktów. Jak się odnaleźć w tych często przeczących sobie stwierdzeniach. I, co chyba ważniejsze: co możemy zrobić aby nasze dziecko doświadczyło korzyści, a nie strat związanych z wykorzystaniem nowych mediów?

Podczas tego wystąpienia dowiedzieliśmy się:

  • co naprawdę robią nastolatki w sieci, zarówno dobrego, jak i złego?
  • co młodzi ludzie potrafią robić za pomocą Internetu, a czego nie potrafią?
  • jak wspierać nastolatka w sensownym wykorzystaniu Internetu?

Podczas konferencji:

  • przyjrzeliśmy się: jakie podejście dorosłych do używania mediów przez młodych ludzi ma sens?

Kryzysy w wieku dojrzewania - perspektywa nauczyciela

Tomasz Bilicki

Wiek adolescencji jest nierzadko bardzo trudnym czasem dla rodziców. Przez ponad 10 lat przyzwyczailiśmy się do tego, że w domu wychowujemy dziecko – w wielu aspektach całkowicie zależne od nas, mniej lub bardziej, ale jednak posłuszne i uznające naszą zwierzchność. Aby być zdrowym dorosłym trzeba jednak pozbyć się cech dziecka, a zatem nastolatek musi pozbawić rodziców władzy, poszukać własnego pomysłu na siebie, nauczyć się zaspokajania potrzeb w gronie rówieśników i obcych dorosłych. Dla wielu rodziców taka postawa jest szokiem i wyzwala myśli o porażce wychowawczej, czy też prowadzi do stygmatyzacji nastolatka – głupi, niezrównoważony, egoista.

Dla samych nastolatków wiek adolescencji także jest wyjątkowym czasem rozwojowym. Wahania nastrojów, walka o pozycję w grupie rówieśniczej, autoprezentacja w mediach społecznościowych, pierwsze związki i seksualność, poczucie niezrozumienia przez dorosłych, świadomość wyobcowania systemu edukacyjnego… Wszystko to jest często wyzwalaczem kryzysów, a młodzież z „pokolenia płatków śniegu” jest piękna jak śnieżynki, ale też podobnie krucha. Co 5-8 nastolatek ma myśli samobójcze, wielu się samookalecza, i… wcale mnie to nie dziwi.

Podczas tego wystąpienia dowiedzieliśmy się:

  • jakie są prawidłowości wieku adolescencji i jak je odróżnić od kryzysów oraz zaburzeń?
  • czy da się towarzyszyć nastolatkowi, nawet wtedy, kiedy podejmuje zachowania ryzykowne?
  • jak pomagać nastolatkowi w kryzysie? Co mówić, a czego nie mówić?
  • jak zapobiegać samouszkodzeniom i zamachom samobójczym u nastolatków?

Podczas konferencji:

  • lepiej zrozumieliśmy nastolatka i jego kryzysy

Konferencja w liczbach

992

liczba uczestników konferencji "Z nastolatkiem w domu i e-szkole"

95

uczestników oceniło konferencję bardzo dobrze

99

uczestników zdecydowanie poleciłoby udział w naszej konferencji

Poznaj wybrane anonimowe opinie

uczestników naszej konferencji

Bardzo dobra merytorycznie konferencja. Cała trójka wykładowców, ale także prowadzący, który doskonale prowadził wszystkie sesje pytań i odpowiedzi, bardzo dobrze selekcjonując pytania. Doskonała jakość techniczna konferencji.

Konferencja z udziałem nauczycieli-badaczy tego kalibru to mistrzostwo przez duże M, każdy oddzielnie i wszyscy razem. Rewelacja.

Po konferencji czułam się wspaniale! Te 6 godzin w dobrej i przyjaznej atmosferze dały mi impuls do działania i spojrzenia na nastolatkę w domu i dzieci w szkole. Coś niesamowitego!

Wspaniała, merytoryczna porcja przydatnej wiedzy. Doskonali prelegenci, profesjonalna obsługa techniczna.

Udział w konferencji rozpalił we mnie na nowo chęć do pracy z młodzieżą, przypomniał rzeczy dobrze znane, ale mimo wszystko, trochę zapomniane. Wykładowcy - kompetentni i wiarygodni. Dziękuję.

Zawartość merytoryczna na wysokim poziomie, podana w sposób bardzo dostępny, czasami żartobliwy.