Zadzwoń: 505 069 419
Termin: 19 listopada 2025 r.
Termin: 19 listopada 2025 r.
Miejsce: Wydarzenie online
Godziny: 10:00 – 15:00
Termin: 19 listopada 2025 r.
Miejsce: Wydarzenie online
Godziny: 10:00 – 15:00
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych podejmowaniem działań mających na celu promocję zdrowia psychicznego oraz zapobieganie zachowaniom ryzykownym wśród dzieci w wieku przedszkolnym, szczególnie:
Znaczenie wczesnej profilaktyki w rozwoju psychospołecznym dzieci
Pierwszy polski rekomendowany program profilaktyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym
Zasady finansowania programów profilaktycznych realizowanych w przedszkolach
Wyniki dwuletniego badania nad skutecznością programu skierowanego do przedszkolaków
Dostępne w Polsce programy rekomendowane skierowane do dzieci
Założenia i standardy systemu rekomendacji w Polsce
Pedagożka, psychoterapeutka (w trakcie czteroletniego szkolenia w zakresie psychoterapii poznawczo-behawioralnej), socjoterapeutka. Autorka programu „Wspomaganie rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym”. Wspiera dr Małgorzatę Zabłocką, autorkę programu rekomendowanego „Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci nieśmiałych”, w jego aktualizacji.
Profilaktyka w przedszkolach powinna tworzyć warunki do prawidłowego rozwoju funkcji wykonawczych u dzieci jako fundamentu zdrowego rozwoju psychicznego i zapobiegania uzależnieniom. Analiza wyników badań podłużnych wskazuje na kluczową rolę: kontroli hamowania reakcji, pamięci roboczej, elastyczności poznawczej oraz samoregulacji – w określeniu ryzyka uzależnień behawioralnych. Wspieranie ich rozwoju we wczesnym wieku ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu przyszłym problemom. Poznamy znaczenie działań profilaktycznych wobec małych dzieci oraz trendy obowiązujące na świecie w tym obszarze.
Pedagog, absolwent studiów podyplomowych z zarządzania projektami profilaktycznymi w środowisku lokalnym i w systemie edukacji. Certyfikowany specjalista ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w społecznościach lokalnych. Przewodniczący Zespołu ds. Oceny i Rekomendacji Programów Profilaktycznych i Promocji Zdrowia Psychicznego. Członek kolegium redakcyjnego miesięcznika „Remedium”.
System rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego w Polsce działa od 2010 roku. W ramach systemu dokonywana jest ocena programów z obszarów: promocji zdrowia psychicznego, profilaktyki uzależnień oraz profilaktyki innych zachowań problemowych dzieci i młodzieży. Programy są badane pod kątem spełnienia standardów – szczegółowych wymagań odnoszących się do jakości programu jako całości. Poznamy ideę profilaktyki opartej na dowodach naukowych oraz skutecznych strategiach działania.
Psycholożka. Absolwentka Szkoły Dramy Stosowanej oraz rocznego szkolenia z podstaw pomagania w podejściu Gestalt. Trenerka umiejętności miękkich, psychoterapeutka w trakcie czteroletniego szkolenia w nurcie systemowym. Szczególnie bliska jej jest bajkoterapia. Wydawczyni materiałów edukacyjnych. Współautorka programów rekomendowanych: Poruszające Bajki o Emocjach oraz Luba czuje. Ekspertka EduAkcji w zakresie dramy stosowanej.
Program Poruszające Bajki o Emocjach to pierwszy polski program rekomendowany skierowany do dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia. Powstał w celu wspierania rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci w wieku przedszkolnym, które pomagają m. in. w: radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami, komunikowaniu swoich potrzeb i odczuć, nawiązywaniu i utrzymywaniu zdrowych relacji z rówieśnikami. Poznamy początki programu oraz proces jego rozwoju.
Psycholożka kliniczna, absolwentka i doktorantka Uniwersytetu SWPS. Absolwentka szkoły trenerskiej STOP. Terapeutka i badaczka wykorzystująca metody dramy i storytellingu, czynnie praktykująca filmoterapię i teatroterapię. Od dwudziestu lat trenerka z zakresu szkoleń w obszarze umiejętności miękkich.
W czasie dwuletniego projektu badana była skuteczność programu rekomendowanego Poruszające Bajki o Emocjach. Aby wyeliminować występujący w badaniach psychologicznych efekt placebo, utworzona została „aktywna grupa kontrolna”. Połowa dzieci brała udział w programie Poruszające Bajki o Emocjach, a druga – w Poruszające Bajki o Ekologii – aktywności przypominającej program rekomendowany, ale bez działań wspierających rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych. Poznamy proces zbierania danych z rzeczywistej praktyki profilaktycznej (real world evidence).
Psycholog, profesor Uniwersytetu SWPS w Sopocie. Prowadzi badania nad zagadnieniami poznania społecznego, psycholingwistyki i psychologii moralności. Na Wydziale Psychologii prowadzi zajęcia z zakresu psychologii społecznej, statystyki oraz krytycznego myślenia.
W trakcie projektu przebadanych zostało ponad 700 dzieci w wieku od 5. do 6. roku życia za pomocą skali kompetencji emocjonalno-społecznych przy użyciu testu psychometrycznego IDS-2. Poznamy analizy porównawcze grupy quasi eksperymentalnej i kontrolnej oraz wyniki pokazujące, czy częstotliwość realizacji programu ma wpływ na jego skuteczność. Podczas wystąpienia poznamy pierwsze wnioski z przeprowadzonego badania oraz refleksje nad skutecznością programu.
Absolwentka studiów na Wydziale nauki o rodzinie na UKSW w Warszawie. Trenerka programów profilaktycznych, w tym programów rekomendowanych: Przyjaciele Zippiego oraz ISKRA Odporności. Laureatka nagrody „Złote Ogniwo” dla Profilaktyka Roku 2022. Uważa praktykowanie profilaktyki w szkole za jej filar.
Program Przyjaciele Zippiego został opracowany w celu wyposażenia małych dzieci w podstawowe kompetencje społeczno-emocjonalne, które pomagają radzić sobie w sytuacjach trudnych, a w przyszłości pozwolą im dobrze funkcjonować w relacjach z innymi i unikać zachowań ryzykownych. Zajęcia są prowadzone przez nauczyciela-wychowawcę w przedszkolach i szkołach podstawowych na podstawie bardzo szczegółowo opracowanych scenariuszy.
Pedagożka, superwizorka dramy stosowanej, absolwentka polonistyki i kulturoznawstwa UJ, Studium Terapii przez Sztukę, Studiów podyplomowych z Arteterapii, Szkoły Trenerów Dramy oraz kursów Teatru Zaangażowanego Społecznie. Właścicielka Karimby, członkini zarządu Fundacji Kurdybanek, w której realizuje projekty z obszaru rozwoju psychospołecznego i promocji zdrowia psychicznego. Współautorka programów rekomendowanych: Poruszające Bajki o Emocjach oraz Luba czuje.
Celem programu Luba czuje jest zwiększenie poziomu kompetencji emocjonalnych oraz funkcji wykonawczych dzieci w wieku przedszkolnym. Osią programu jest wzmacnianie umiejętności rozpoznawania emocji u siebie i innych, wyrażania ich w konstruktywny sposób i regulowania ich natężenia. Samoregulacja emocji ma kluczowe znaczenie w przeciwdziałaniu zachowaniom ryzykownym. Program realizowany jest w grupie przedszkolnej przez nauczyciela-wychowawcę, ewentualnie przez psychologa pracującego w danym przedszkolu.
Pedagożka, terapeutka i socjoterapeutka z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Od lat związana z oświatą. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Psychoterapii PTP SR. Dużą część swojej aktywności zawodowej poświęca działaniom profilaktycznym, wspieraniu dobrostanu młodych osób oraz rozwijaniu ich kompetencji społeczno-emocjonalnych. W pracy terapeutycznej koncentruje się na poszukiwaniu rozwiązań, które prowadzą do realnej i trwałej zmiany.
Bezpośrednim celem programu Zagrajmy razem! jest poprawa funkcjonowania w klasie dzieci rozpoczynających edukację szkolną oraz rozwój umiejętności wychowawczych i analitycznych nauczyciela. Cele te są realizowane m. in. poprzez wdrożenie modelu funkcjonowania dzieci w klasie opartego na współpracy oraz eliminowanie zachowań niepożądanych (agresywnych, niezgodnych z zasadami i poleceniami nauczyciela). Program może być realizowany w zerówce i w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
Specjalistka z zakresu pomocy społecznej z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem zawodowym. Dyrektorka Centrum Usług Społecznych Gminy Inowrocław nadzorująca m.in. GKRPA. Przez 12 lat pracowała na stanowisku Pełnomocnika ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Przez 11 lat Przewodnicząca Zespołu Interdyscyplinarnego. Działa aktywnie w zakresie profilaktyki w szczególności dotyczącej dzieci i młodzieży.
Każda gmina w Polsce jest zobowiązana przygotować Program Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Podczas wystąpienia dowiemy się, co on zawiera, w jakim trybie się go wprowadza oraz dlaczego jest on istotny w kontekście działań profilaktycznych w przedszkolach. Dowiemy się, w jaki sposób można korzystać ze środków, którymi dysponuje Program, jakie działania są możliwe do realizacji wśród dzieci w wieku przedszkolnym i jakie są możliwości wsparcia kadry nauczycielskiej.
tel. 505 069 419
bok@edu-akcja.pl