Skip to main content

Bezpłatne wydarzenie online

Termin: 19 listopada 2025 r.

Miejsce: Wydarzenie online

Godziny: 10:00 – 15:00

Zapisz się już dziś!

Bezpłatne wydarzenie online

Termin: 19 listopada 2025 r.

Miejsce: Wydarzenie online

Godziny: 10:00 – 15:00

Zapisz się już dziś!

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych podejmowaniem działań mających na celu promocję zdrowia psychicznego oraz zapobieganie zachowaniom ryzykownym wśród dzieci w wieku przedszkolnym, szczególnie:

  • pracowników wydziałów profilaktyki, spraw społecznych i zdrowia
  • pełnomocników do spraw profilaktyki
  • pracowników ośrodków pomocy społecznej
  • członków Gminnych Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  • dyrektorów przedszkoli

Znaczenie wczesnej profilaktyki w rozwoju psychospołecznym dzieci

Pierwszy polski rekomendowany program profilaktyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym

Zasady finansowania programów profilaktycznych realizowanych w przedszkolach

Wyniki dwuletniego badania nad skutecznością programu skierowanego do przedszkolaków

Dostępne w Polsce programy rekomendowane skierowane do dzieci

Założenia i standardy systemu rekomendacji w Polsce

Organizatorzy

wydarzenia:

Patronat

honorowy Dyrektora KCPU

Patronat

nad wydarzeniem

10:00

Powitanie

Powitanie

10:05 - 10:50

dr Blanka Poćwiardowska

  • Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki
  • Psychoterapeutka

Pedagożka, psychoterapeutka (w trakcie czteroletniego szkolenia w zakresie psychoterapii poznawczo-behawioralnej), socjoterapeutka. Autorka programu „Wspomaganie rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym”. Wspiera dr Małgorzatę Zabłocką, autorkę programu rekomendowanego „Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci nieśmiałych”, w jego aktualizacji.

Profilaktyka w przedszkolach - przegląd trendów w Polsce i na świecie

Profilaktyka w przedszkolach powinna tworzyć warunki do prawidłowego rozwoju funkcji wykonawczych u dzieci  jako fundamentu zdrowego rozwoju psychicznego i zapobiegania uzależnieniom. Analiza wyników badań podłużnych wskazuje na kluczową rolę: kontroli hamowania reakcji, pamięci roboczej, elastyczności poznawczej oraz samoregulacji  – w określeniu ryzyka uzależnień behawioralnych. Wspieranie ich rozwoju we wczesnym wieku ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu przyszłym problemom. Poznamy znaczenie działań profilaktycznych wobec małych dzieci oraz trendy obowiązujące na świecie w tym obszarze.

10:50 - 11:10

Robert Frączek

  • Główny specjalista w dziale profilaktyki i edukacji publicznej Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom

Pedagog, absolwent studiów podyplomowych z zarządzania projektami profilaktycznymi w środowisku lokalnym i w systemie edukacji. Certyfikowany specjalista ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w społecznościach lokalnych. Przewodniczący Zespołu ds. Oceny i Rekomendacji Programów Profilaktycznych i Promocji Zdrowia Psychicznego. Członek kolegium redakcyjnego miesięcznika „Remedium”.

System rekomendacji programów profilaktycznych w Polsce - założenia i standardy

System rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego w Polsce działa od 2010 roku. W ramach systemu dokonywana jest ocena programów z obszarów: promocji zdrowia psychicznego, profilaktyki uzależnień oraz profilaktyki innych zachowań problemowych dzieci i młodzieży. Programy są badane pod kątem spełnienia standardów – szczegółowych wymagań odnoszących się do jakości programu jako całości. Poznamy ideę profilaktyki opartej na dowodach naukowych oraz skutecznych strategiach działania.

11:10 - 11:30

Maria Maruszczyk

  • Współautorka rekomendowanych programów profilaktycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym
  • Koordynatorka merytoryczna badania skuteczności programu Poruszające Bajki o Emocjach
  • Założycielka Gruntowni Centrum Dobrych Szkoleń

Psycholożka. Absolwentka Szkoły Dramy Stosowanej oraz rocznego szkolenia z podstaw pomagania w podejściu Gestalt. Trenerka umiejętności miękkich, psychoterapeutka w trakcie czteroletniego szkolenia w nurcie systemowym. Szczególnie bliska jej jest bajkoterapia. Wydawczyni materiałów edukacyjnych. Współautorka programów rekomendowanych: Poruszające Bajki o Emocjach oraz Luba czuje. Ekspertka EduAkcji w zakresie dramy stosowanej.

Pierwszy polski rekomendowany program profilaktyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym - początki i rozwój

Program Poruszające Bajki o Emocjach to pierwszy polski program rekomendowany skierowany do dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia. Powstał w celu wspierania rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci w wieku przedszkolnym, które pomagają m. in. w: radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami, komunikowaniu swoich potrzeb i odczuć, nawiązywaniu i utrzymywaniu zdrowych relacji z rówieśnikami. Poznamy początki programu oraz proces jego rozwoju.

11:30 - 11:50

Dorota Chałaczkiewicz

  • Koordynatorka zadaniowa badania skuteczności programu Poruszające Bajki o Emocjach
  • Trenerka w Gruntowni Centrum Dobrych Szkoleń

Psycholożka kliniczna, absolwentka i doktorantka Uniwersytetu SWPS. Absolwentka szkoły trenerskiej STOP. Terapeutka i badaczka wykorzystująca metody dramy i storytellingu, czynnie praktykująca filmoterapię i teatroterapię. Od dwudziestu lat trenerka z zakresu szkoleń w obszarze umiejętności miękkich.

Metoda badawcza skuteczności programu Poruszające Bajki o Emocjach

W czasie dwuletniego projektu badana była skuteczność programu rekomendowanego Poruszające Bajki o Emocjach.  Aby wyeliminować występujący w badaniach psychologicznych efekt placebo, utworzona została „aktywna grupa kontrolna”. Połowa dzieci brała udział w programie Poruszające Bajki o Emocjach, a druga – w Poruszające Bajki o Ekologii – aktywności przypominającej program rekomendowany, ale bez działań wspierających rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych. Poznamy proces zbierania danych z rzeczywistej praktyki profilaktycznej (real world evidence).

11:50 - 12:15

prof. Uniwersytetu SWPS

dr hab. Michał Parzuchowski

  • Kierownik metodologiczny badania skuteczności programu Poruszające Bajki o Emocjach
  • Kierownik Centrum Badań nad Poznaniem i Zachowaniem Uniwersytetu SWPS

Psycholog, profesor Uniwersytetu SWPS w Sopocie. Prowadzi badania nad zagadnieniami poznania społecznego, psycholingwistyki i psychologii moralności. Na Wydziale Psychologii prowadzi zajęcia z zakresu psychologii społecznej, statystyki oraz krytycznego myślenia.

Wyniki badania skuteczności programu Poruszające Bajki o Emocjach

W trakcie projektu przebadanych zostało ponad 700 dzieci w wieku od 5. do 6. roku życia za pomocą skali kompetencji emocjonalno-społecznych przy użyciu testu psychometrycznego IDS-2. Poznamy analizy porównawcze grupy quasi eksperymentalnej i kontrolnej oraz wyniki pokazujące, czy częstotliwość realizacji programu ma wpływ na jego skuteczność. Podczas wystąpienia poznamy pierwsze wnioski z przeprowadzonego badania oraz refleksje nad skutecznością programu.

12:15 - 12:45

Sesja pytań i odpowiedzi

Sesja pytań i odpowiedzi

12:45 - 12:55

Przerwa

Przerwa

12:55 - 13:15

Sylwia Wierzchowska

  • Współautorka programu rekomendowanego Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej
  • Wicedyrektorka Centrum Pozytywnej Edukacji

Absolwentka studiów na Wydziale nauki o rodzinie na UKSW w Warszawie. Trenerka programów profilaktycznych, w tym programów rekomendowanych: Przyjaciele Zippiego oraz ISKRA Odporności. Laureatka nagrody „Złote Ogniwo” dla Profilaktyka Roku 2022. Uważa praktykowanie profilaktyki w szkole za jej filar.

Przyjaciele Zippiego

Program Przyjaciele Zippiego został opracowany w celu wyposażenia małych dzieci w podstawowe kompetencje społeczno-emocjonalne, które pomagają radzić sobie w sytuacjach trudnych, a w przyszłości pozwolą im dobrze funkcjonować w relacjach z innymi i unikać zachowań ryzykownych. Zajęcia są prowadzone przez nauczyciela-wychowawcę w przedszkolach i szkołach podstawowych na podstawie bardzo szczegółowo opracowanych scenariuszy.

13:15 - 13:35

Wioletta Szuba

  • Współautorka rekomendowanych programów profilaktycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym
  • Współzałożycielka Fundacji Inicjatyw Twórczych i Społeczno-Edukacyjnych Kurdybanek

Pedagożka, superwizorka dramy stosowanej, absolwentka polonistyki i kulturoznawstwa UJ, Studium Terapii przez Sztukę, Studiów podyplomowych z Arteterapii, Szkoły Trenerów Dramy oraz kursów Teatru Zaangażowanego Społecznie. Właścicielka Karimby, członkini zarządu Fundacji Kurdybanek, w której realizuje projekty z obszaru rozwoju psychospołecznego i promocji zdrowia psychicznego. Współautorka programów rekomendowanych: Poruszające Bajki o Emocjach oraz Luba czuje.

Luba czuje

Celem programu Luba czuje jest zwiększenie poziomu kompetencji emocjonalnych oraz funkcji wykonawczych dzieci w wieku przedszkolnym. Osią programu jest wzmacnianie umiejętności rozpoznawania emocji u siebie i innych, wyrażania ich w konstruktywny sposób i regulowania ich natężenia. Samoregulacja emocji ma kluczowe znaczenie w przeciwdziałaniu zachowaniom ryzykownym. Program realizowany jest w grupie przedszkolnej przez nauczyciela-wychowawcę, ewentualnie przez psychologa pracującego w danym przedszkolu.

13:35 - 13:55

Agnieszka Przygoda

  • Trenerka i coach programu Zagrajmy razem!
  • Terapeutka w gabinecie terapeutycznym MOCna PRZYSZŁOŚĆ

Pedagożka, terapeutka i socjoterapeutka z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Od lat związana z oświatą. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Psychoterapii PTP SR. Dużą część swojej aktywności zawodowej poświęca działaniom profilaktycznym, wspieraniu dobrostanu młodych osób oraz rozwijaniu ich kompetencji społeczno-emocjonalnych. W pracy terapeutycznej koncentruje się na poszukiwaniu rozwiązań, które prowadzą do realnej i trwałej zmiany.

Zagrajmy Razem!

Bezpośrednim celem programu Zagrajmy razem! jest poprawa funkcjonowania w klasie dzieci rozpoczynających edukację szkolną oraz rozwój umiejętności wychowawczych i analitycznych nauczyciela. Cele te są realizowane m. in. poprzez wdrożenie modelu funkcjonowania dzieci w klasie opartego na współpracy oraz eliminowanie zachowań niepożądanych (agresywnych, niezgodnych z zasadami i poleceniami nauczyciela). Program może być realizowany w zerówce i w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

13:55 - 14:25

Ewelina Pawlikowska

  • Dyrektorka Centrum Usług Społecznych Gminy Inowrocław

Specjalistka z zakresu pomocy społecznej z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem zawodowym. Dyrektorka Centrum Usług Społecznych Gminy Inowrocław nadzorująca m.in. GKRPA. Przez 12 lat pracowała na stanowisku Pełnomocnika ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Przez 11 lat Przewodnicząca Zespołu Interdyscyplinarnego. Działa aktywnie w zakresie profilaktyki w szczególności dotyczącej dzieci i młodzieży.

Finansowanie programów profilaktycznych w przedszkolach

Każda gmina w Polsce jest zobowiązana przygotować Program Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Podczas wystąpienia dowiemy się, co on zawiera, w jakim trybie się go wprowadza oraz dlaczego jest on istotny w kontekście działań profilaktycznych w przedszkolach. Dowiemy się, w jaki sposób można korzystać ze środków, którymi dysponuje Program, jakie działania są możliwe do realizacji wśród dzieci w wieku przedszkolnym i jakie są możliwości wsparcia kadry nauczycielskiej.

14:25 - 14:55

Sesja pytań i odpowiedzi

Sesja pytań i odpowiedzi

14:55

Podsumowanie i zakończenie

Podsumowanie i zakończenie

Kontakt
z organizatorami

tel. 505 069 419
bok@edu-akcja.pl