Skip to main content

Małgorzata Koc

doradczyni metodyczna, autorka, nauczycielka przedszkola, ekspertka EduAkcji

Wakacje dobiegają końca i nasz cykl „Wakacyjny dyżur w przedszkolu” także. Myślimy już o trudnym, ale bardzo ważnym aspekcie życia przedszkolnego, jakim jest adaptacja. To czas na przystosowanie się do przedszkolnego rytmu, zasad i reguł. Czas na budowanie zdrowych relacji między dziećmi i nauczycielami. Ten przejściowy okres w dużej mierze zależy od naszego pozytywnego nastawienia, dobrego humoru i przygotowania ciekawych zabaw dla dzieci. Wspólna, ciekawa zabawa z dziećmi w procesie adaptacji, to połowa sukcesu.

Adaptacja w przedszkolu to czas, który ma na celu ułatwienie dziecku przystosowanie się do przedszkolnego rytmu dnia, obowiązujących zasad i reguł. To okres, w którym nauczyciel ułatwia dziecku nawiązanie zdrowych relacji z innymi dziećmi i nauczycielami. Każde dziecko może w różny sposób przystosowywać się do nowej sytuacji. Warto więc współpracować z rodzicami, aby lepiej zrozumieć indywidualne potrzeby i poznać umiejętności dzieci. Wspólna, ciekawa zabawa z dziećmi w procesie adaptacji, to połowa sukcesu. Zabawy warto dostosować do wieku dzieci, uwzględniając w nich możliwości intelektualne, społeczne i motoryczne.

Proces adaptacji dzieci w przedszkolu jest ważnym i delikatnym etapem, wymagającym odpowiedniej organizacji i podejścia. Na pewno warto spotkać się z rodzicami nowych dzieci przed rozpoczęciem przedszkola, pokazać przestrzeń, w której dziecko będzie przebywać, a także zabawki i materiały dostępne dla dziecka. Warto nakreślić plan dnia, rytuały przedszkolne, przedstawić program przedszkola, omówić plan adaptacji i wyjaśnić, na czym adaptacja będzie polegała. Zbierajmy także informacje o dzieciach, pozyskane od ich rodziców. Przydadzą się w budowaniu relacji z dzieckiem, pomogą poczuć mu się bardziej komfortowo i bezpiecznie.

Poniżej podajemy kilka przykładów zabaw adaptacyjnych, które można wykorzystać w przedszkolu.

Warto rozpoczynać zabawę z dziećmi od uporządkowanej organizacji, jaką jest na przykład ustawianie dzieci w kole. Ustawienie dzieci w kole ułatwia zaproszenie do uczestnictwa w danej zabawie, zajęciach czy w rozmowie. Dzieci widzą, że są częścią grupy i czują się zapraszane do aktywności. Gdy siedzą w kole, widzą siebie nawzajem, a to pomaga w budowaniu więzi między nimi. Nawiązany kontakt wzrokowy ułatwia komunikację niewerbalną. Przydatnymi narzędziami do szybkiego ustawiania dzieci w kole są chusta animacyjna lub guma sensoryczna. Można także wykorzystać zawiązaną długą linkę lub skakankę. Pamiętajmy, że rytmiczna mowa, melorecytowanie lub proste piosenki oparte na rytmie i rymie przyciągają uwagę dziecka o wiele szybciej i efektywniej niż słowne, często za długie, polecenia. Bawmy się więc rymowankami i zachęcajmy dzieci do wspólnych zabaw.

Zabawy na powitanie i rozbudzenie ciekawości

Dzień dobry

Nauczyciel rytmicznie wypowiada kilka razy wierszyk i zachęca do wspólnej recytacji. Wierszyk można też zamienić w prostą śpiewankę. Do recytacji lub śpiewanki warto dołączyć klaskanie, tupanie, uderzanie rączkami o kolanka czy podłogę.

Dzień dobry, witam was
Spotkania nadszedł czas
Uśmiechnij teraz się
Wesoły będzie dzień

Powiedz swoje imię

Dzieci siedzą lub stoją w kole. Nauczyciel rozpoczyna rymowankę, a dzieci podają sobie po kole miękką piłkę lub maskotkę. Dziecko, przy którym kończy się wierszyk, głośno wypowiada swoje imię, po czym zabawa toczy się dalej wraz z wypowiadanym rytmicznie wierszykiem.

Każdy swoje imię ma
Które bardzo dobrze zna
Powiedz głośno imię swe
I uśmiechnij do nas się

Prezentacja

Prosimy każde dziecko o przedstawienie się reszcie grupy. Dzieci mogą przedstawić swoje imię, ulubiony kolor, zabawkę lub zwierzątko.

Skrzynia skarbów

Umieszczamy różne przedmioty w przygotowanej wcześniej skrzyni i pozwalamy dzieciom na ich odkrywanie. Każde dziecko może wyciągnąć jeden przedmiot z tajemniczej skrzyni i opowiedzieć, co o nim wie, co czuje, gdy trzyma ten przedmiot w ręce albo czy mu się podoba czy nie.

Zabawa w ukrywanie się

Dzieci bardzo lubią bawić się w chowanego. Podpowiadamy dzieciom, gdzie mogą się ukryć. Nauczyciel zakrywa oczy dłonią, a dzieci próbują się ukryć. Po chwili nauczyciel chodzi, zagląda tu i tam, szuka ukrytych dzieci.

Szkolenia online dla nauczycieli przedszkoli to bogactwo ważnych tematów w wychowaniu przedszkolnym!

Weź udział w wyjątkowym programie szkoleń online, teraz obejmującym również Specjalne Potrzeby Edukacyjne: Szkolenia online dla nauczycieli przedszkoli.

Wierszyki, śpiewanki, pokazywanki, opowiadanki

Zawsze się sprawdzają i niezawodnie przywołują swoim paluszkowym teatrzykiem uwagę dziecka. Rytm i rym słyszanych słów jest magnesem uważności i dobrej zabawy.

Zwierzęta w gospodarstwie

Układając odpowiednio palce, pokazujemy zwierzęta z wierszyka.

Kogut pieje kukuryku, kukuryku, kukuryku – kciuk z palcem wskazującym złączony to dziób, pozostałe palce wyprostowane – to grzebyk
Kurka gdacze przy kurniku – ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko – na palcu wskazującym ustawione pod kątem palce (środkowy, serdeczny i mały) to grzebyk kurki, palec wskazujący z kciukiem to dziobek kurki
Gąska gęga już od rana – gę, gę, gę, gę, gę, gę, gę – palce (wskazujący, środkowy, serdeczny i mały) razem złączone na jednym poziomie łączą się i rozłączają z kciukiem
Koza meczy niewyspana – mee, mee, mee, mee, mee, mee, mee – palce zaciśnięte w piąstkę, wystawiamy palec wskazujący i mały, to rogi kozy
Wszyscy bardzo głośno byli
Gospodarza obudzili

kogut

kurka

gąska

koza

Żółwik

Pokazujemy zaciśniętą piąstkę z wysuniętym w bok kciukiem, to żółwik.

żółwik

Idzie wolno żółw po trawie – kręcimy nadgarstkiem poziomo w lewo i w prawo
I nie myśli o zabawie
Szuka w trawie pożywienia – wykonujemy ruch okrężny kciukiem
Chce mieć siłę do chodzenia
Kiedy znajdzie pożywienie
Kończy już swoje chodzenie – zatrzymujemy kręcenie kciukiem
I do domku szybko wraca – chowamy kciuk pod palce
Bo to była ciężka praca

Wierszyk warto powtórzyć, uruchamiając drugą rękę.

Kolorowe misie

Dzieci pokazują dłoń z rozłączonymi palcami i poruszają nimi.

Kolorowe misie
Razem się bawiły
Chodziły, skakały
Ślady zostawiły

Czerwony – kreseczki – pokazują kciuk oraz kolejne palce
Czarny dwie kropeczki
Żółty kółka małe
Zielony spirale
Niebieski zygzaki
Oto obraz taki – pokazują dłoń przed sobą poruszając palcami

Dzieci to widziały – przykładają dłoń do czoła robiąc daszek
Rysować też chciały – rysują palcami wskazującymi esy floresy przed sobą
Szybko dołączyły – rękoma wykonują ruch, jak przy dynamicznym maszerowaniu
Ślady zostawiły – dłonie przed sobą i w powietrzu zostawianie na niby śladów

Czerwone – kreseczki – pokazują kciuk oraz kolejne palce
Czarne dwie kropeczki
Żółte kółka małe
Zielone spirale
Niebieskie zygzaki
Oto obraz taki – pokazują dłoń przed sobą poruszając palcami

Adaptacja to trudny moment dla wszystkich uczestników tego procesu. Warto uzbroić się w cierpliwość, wyrozumiałość i mieć w zanadrzu przekonanie, że jest to okres przejściowy, w dużej mierze zależny od naszego pozytywnego nastawienia, dobrego humoru i przygotowania ciekawych zabaw dla dzieci.

Oceń, jak ciekawy był artykuł

4.6 / 5. Liczba ocen: 53

Ten artykuł nie ma jeszcze ocen!

Podziel się ze znajomymi