Mali właściciele wielkich mózgów. O neurobiologii wczesnego dzieciństwa

Rozwój ośrodkowego układu nerwowego przebiega u ludzi wyjątkowo.  Biologia naszego gatunku wymusza na nas wczesne urodzenie, a jego następstwa wpływają na całe nasze życie i to nie tylko w biologicznym, ale też społecznym wymiarze. Nasze dzieci rodzą się z niedojrzałym  mózgiem i rozwijają go intensywnie przez pierwsze lata swojego życia.  Ich bezradność i potrzeby tworzą konieczność opieki ze strony dorosłych i powodują, że ten właśnie, wczesny etap rozwoju jest  najistotniejszy w ich życiu.

Wszystko co je spotyka w tym czasie, będzie miało wpływ na ostateczny stan ich mózgów, a zapewnienie prawidłowych warunków rozwoju jest niezwykle ważne. Neurobiologia rozwoju, oraz jej edukacyjne wcielenie w postaci neurodydaktyki, daje możliwość nowego spojrzenia na rolę rodziców i nauczycieli na tym etapie życia.

W trakcie szkolenia dowiesz się jak dynamicznie rozwijają się mózgi małych  dzieci jakie czynniki środowiska sprzyjają a jakie mogą ograniczyć  ten rozwój. Zwrócę uwagę również na wybrane zachowania dzieci z perspektywy ich neurorozwojowych możliwości i ograniczeń. Wyjaśnię też powody dla których wczesne urodziny, choć stanowiły rozwiązanie ryzykowne i bardzo kosztowne, okazało się dla naszego gatunku kluczowe w późniejszym sukcesie ewolucyjnym. W znacznej mierze  następstwa tego właśnie faktu decydują o naszej wyjątkowości i unikalnych możliwościach jakie posiada człowiek.

Program szkolenia 
Warunek dobrego wychowania
Mózg w pierwszych latach życia
O tym, czego nam trzeba w pierwszych kilku latach życia
Mechanizmy lustrzane i granice światów
Dzielić świat, żeby zrozumieć. O znaczeniu współdziałania.
Mechanizmy lustrzane i niepewne losy dżdżownic
Dalsza część modelu…
Język, mechanizmy lustrzane i baśnie
Bezpiecznie o niebezpiecznym – baśnie, gry i inne horrory

Prowadzący

dr Marek Kaczmarzyk
dr Marek Kaczmarzyk
dr Marek Kaczmarzyk
Mali właściciele wielkich mózgów. O neurobiologii wczesnego dzieciństwa.

Jestem biologiem, neurodydaktykiem i memetykiem, nauczycielem i wykładowcą, autorem artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia, podręczników i programów szkolnych oraz niestrudzonym popularyzatorem nauki. Specjalizuję się w  zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania. Podczas szkoleń i wykładów, które przeprowadziłem, udział brało już kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli i wychowawców. Od 2000 roku kieruję Pracownią Dydaktyki Biologii na Wydziale Biologii Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego.

Szkolenie: dostępne na platformie
Czas szkolenia: 2 godziny dydaktyczne
Zaświadczenie: dostępne po szkoleniu

Poznaj opinie uczestników o tym szkoleniu

Z największym zainteresowaniem słuchałam Was o najnowszych badaniach i osiągnięciach w zakresie neurodydaktyki. Marzę o tym, aby takich konferencji, wykładów czy warsztatów było jak najwięcej.

Joanna

uczestniczka szkolenia

Ale było… super! Jedne z najbardziej inspirujących zajęć jakie pamiętam!

Justyna

uczestniczka szkolenia

Rewelacyjny wykład doktora Marka Kaczmarzyka.

Małgorzata

uczestniczka szkolenia

Cieszy mnie to, że są pedagodzy którym się chce. Chce się szkolić, chce się uczyć, chce się pracować dla dobra dzieci. Wielki szacunek.

Katarzyna

uczestniczka szkolenia

Dziękuję za super spędzony czas. Przekazana wiedza tłumaczy wiele uwarunkowań i zachowań. Pana praca pozwala nam nauczycielom wspierać siebie i dzieciaki. Proszę o ciąg dalszy.

Irena

uczestniczka szkolenia

Serdecznie polecam wszystkim – zwłaszcza Nauczycielom – jeśli chcecie w końcu coś zmienić – to właśnie jest ten dobry moment! Zmiana poprzez świadomość.

Maryla

uczestniczka szkolenia

Przyłącz się do społeczności 3 500 nauczycieli korzystających z programu EduAkcja!