Mali właściciele wielkich mózgów

O neurobiologii wczesnego dzieciństwa

Unikatowe szkolenie prof. Marka Kaczmarzyka

Dostępne tylko w programie szkoleń przedszkolnych!

Kup dostęp do szkolenia!

Jaki wpływ ma biologia na rozwój dziecka?

Rozwój ośrodkowego układu nerwowego przebiega u ludzi wyjątkowo.  Biologia naszego gatunku wymusza na nas wczesne urodzenie, a jego następstwa wpływają na całe nasze życie i to nie tylko w biologicznym, ale też społecznym wymiarze. Nasze dzieci rodzą się z niedojrzałym  mózgiem i rozwijają go intensywnie przez pierwsze lata swojego życia.  Ich bezradność i potrzeby tworzą konieczność opieki ze strony dorosłych i powodują, że ten właśnie, wczesny etap rozwoju jest  najistotniejszy w ich życiu.

Wszystko, co je w tym czasie spotyka, będzie miało wpływ na ostateczny stan ich mózgów, a zapewnienie prawidłowych warunków rozwoju jest niezwykle ważne. Neurobiologia rozwoju, oraz jej edukacyjne wcielenie w postaci neurodydaktyki, daje możliwość nowego spojrzenia na rolę rodziców i nauczycieli na tym etapie życia.

Dzięki uczestnictwu szkoleniu:

  • Dowiesz się, jak dynamicznie rozwijają się mózgi małych dzieci.
  • Dowiesz się, jakie czynniki środowiska sprzyjają a jakie mogą ograniczyć ten rozwój.
  • Poznasz wybrane zachowania dzieci z perspektywy ich neurorozwojowych możliwości i ograniczeń.
  • Poznasz powody, dla których wczesne urodziny, choć stanowią rozwiązanie ryzykowne i bardzo kosztowne, są dla naszego gatunku kluczowe w późniejszym okresie ewolucyjnym.
  • Dowiesz się, że w znacznej mierze następstwa tego właśnie faktu decydują o naszej wyjątkowości i unikalnych możliwościach jakie posiada człowiek.

Przykładowy wykład:

Środowisko a mechanizmy lustrzane – skalowanie reakcji

dostęp dla wszystkich
nauczycieli i wychowawców
19 szkoleń
na 12 miesięcy

tylko 1680 zł
za całą Radę Pedagogiczną

Kup dostęp!

dostęp indywidualny
dla jednej osoby

19 szkoleń na 12 miesięcy

tylko 498 zł
za dostęp dla jednej osoby

Kup dostęp!

Dokładny program szkolenia

Moduł I Z czym przychodzimy? Tabula rasa czy genetyczny imperatyw?
Geny – plan domu czy przepis kulinarny?
Odziedziczalność – nie tak proste jak na to wygląda
Co może niemowlę, choć tak niewiele może?
Neuroplastyczność – co to jest?
Zmiany w mózgu, konkurencja o obszary korowe
Plastyczność, kształcenie, cele i wychowanie
Rozmowa z Jerzym Brazowskim – lekarzem pediatrą
Moduł II Duże mózgi, torby lęgowe emocji i wyścig z czasem.
Duże mózgi, duży kłopot
Ewolucyjne oszustwo – gdziekolwiek zawędruje człowiek jego dzieci są u siebie
Emocjonalne torby lęgowe czyli do czego służą rodzice?
Do wychowania dziecka potrzebna jest wioska
Moduł III Dzieci jak lustra. Mechanizmy lustrzane we wczesnym dzieciństwie.
Co to są mechanizmy lustrzane?
Wrodzone braki w mechanice lustrzanej
Środowisko a mechanizmy lustrzane – skalowanie reakcji
Protezy bezpośredniego doświadczenia – o kulturze, języku i życiu po wielokroć
O czym trzeba opowiadać dzieciom. O baśniach i dziecięcym przerażeniu
Rozmowa z Moniką Merc-Okonek – psychologiem dziecięcym
Moduł IV Ruch i jego znaczenie.
Znaczenie ruchu – gatunek stworzony do wędrówki
Motoryka a mapy światów. Fizycznie i społecznie
Precyzyjne ruchy dłoni – znaczenie motoryki małej
Dylematy związane z ruchem
Rozmowa z Urszulą Owczarz – mamą czwórki dzieci
Podziękowanie za udział w szkoleniu

Poznaj eksperta

dr prof. UŚ Marek Kaczmarzyk

Jestem biologiem, neurodydaktykiem i memetykiem, nauczycielem, wykładowcą, doktorem w zakresie nauk biologicznych, profesorem UŚ, autorem artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia, podręczników i programów szkolnych oraz niestrudzonym popularyzatorem nauki. Specjalizuję się w  zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania. Podczas szkoleń i wykładów, które przeprowadziłem, udział brało już kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli i wychowawców. Od 2000 roku kieruję Pracownią Dydaktyki Biologii na Wydziale Biologii Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego.

OPINIE

uczestników szkolenia

Krótkie rzeczowe szkolenie, które wyjaśnia i uświadamia rodziców i nauczycieli w kwestii funkcjonowania mózgu dzieci.

AnnaUczestniczka szkolenia

Bardzo interesujące szkolenie i świetne przykłady. Trudne pojęcia wytłumaczone w łatwy do przyswojenia sposób.

Katarzynauczestniczka szkolenia

W przystępny sposób podana w pigułce wiedza, która może się przełożyć na nasze podejście do wychowywania i przekazywania wiedzy dzieciom. Wyraźne wskazanie i odróżnienie roli rodzica i nauczyciela oraz rola naszej obecności w życiu malucha. Polecam.

Joannauczestniczka szkolenia

Bardzo interesujące treści, przekazane w sposób fachowy i zrozumiały dla laika. Bardzo dziękuję!

Agatauczestniczka szkolenia

Po tym szkoleniu mam większą świadomość tego, w jaki sposób działa mózg dziecka oraz jaką rolę pełni dorosły w jego życiu. Dziękuję za cenną wiedzę!

Magdalenauczestnik szkolenia
Kup dostęp

Inne szkolenia dla nauczycieli przedszkoli