Start szkolenia 9 grudnia

Zachowania ryzykowne młodzieży

– alkohol i inne substancje psychoaktywne.

Rozpoznanie, interwencja, wsparcie i przeciwdziałanie

Program szkoleniowy
online skierowany do:

  • nauczycieli, wychowawców i pedagogów pracujących w szkołach i innych placówkach dla młodzieży;
  • członków Gminnych Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
  • pracowników ośrodków pomocy społecznej i policji; personelu medycznego i kuratorów;
  • rodziców i wszystkich zainteresowanych problemem uzależnienia wśród nastolatków.

Start szkolenia 9 grudnia

Zachowania ryzykowne młodzieży

– alkohol i inne substancje psychoaktywne.

Rozpoznanie, interwencja, wsparcie i przeciwdziałanie

Program szkoleniowy
online skierowany do:

  • nauczycieli, wychowawców i pedagogów pracujących w szkołach i innych placówkach dla młodzieży;
  • członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
  • pracowników ośrodków pomocy społecznej i policji; personelu medycznego i kuratorów;
  • rodziców i wszystkich zainteresowanych problemem uzależnienia wśród nastolatków.

Pierwszy tak interdyscyplinarny program szkoleniowy online dla osób i instytucji pracujących z młodzieżą!

Aktualne badania wskazują, że alkohol jest najpowszechniejszą używką wśród młodzieży. Do picia napojów alkoholowych przyznaje się niemal 90 procent nastolatków, a wśród nich jest coraz więcej dziewcząt. Młodzież ma prawie nieograniczony dostęp do używek, leków i substancji nielegalnych. Wielu rodziców wykazuje też liberalne podejście do picia alkoholu.

Szkolenie zawiera wiele form ułatwiających zrozumienie i przyswojenie treści, a jednocześnie odnosi się do konkretnych przykładów, z których płyną praktyczne wskazówki.

Zażywanie substancji psychoaktywnych sprzyja rozwojowi problemów psychicznych i zachowaniom związanym z nieprawidłowym wypełnianiem roli ucznia. Dzięki szkoleniu uzyskasz odpowiedzi na pytania:

  • Jak rozpoznać problem i skutecznie mu przeciwdziałać?
  • W jaki sposób motywować ucznia do zmiany i jak go wspierać?
  • Jakie są możliwości prawne i jakie są procedury pomocne w skutecznym radzeniu sobie z problemem?

PODCZAS SZKOLENIA DOWIESZ SIĘ:

  • Co wpływa na rozwój problemów związanych ze spożywaniem alkoholu i zażywaniem innych substancji psychoaktywnych przez młodzież.
  • Jakie substancje są obecnie najpopularniejsze. Zobaczysz, jak wyglądają, jak działają i jakie są skutki ich stosowania.
  • Jak wyglądają procedury i sposoby interwencji wobec uczniów spożywających alkohol i zażywających inne substancje psychoaktywne.
  • Co możesz wykorzystać w celu rozwiązania problemów ucznia oraz jak zadbać o bezpieczeństwo całej społeczności szkolnej.
  • Na czym polega proces zmiany, poznasz tajniki skutecznej rozmowy z uczniem mającej wzmacniać motywację do zmiany.

start szkolenia 9 grudnia

Pobierz opis szkolenia

Różnorodne formy prezentujące treści szkolenia:

  • Wykłady i wywiady
    obszerne omówienie tematyki szkolenia i rozmowy ekspertów z różnych dziedzin
  • Świadectwa
    relacje osób, które borykały się z uzależnieniem
  • Tutoring dualny
    ekspercka rozmowa, wymiana doświadczeń dwóch specjalistów
  • Inscenizowane studium przypadku
    spektakl bazujący na historiach nastolatków walczących z uzależnieniem
  • Wykłady w pokoju nastolatka
    inscenizowane wykłady w pokoju nastolatka odkrywającego świat używek
  • Spotkanie grupy roboczej
    rozmowa o wspólnym działaniu niosącym pomoc – dobre praktyki współpracy różnych partnerów

Program szkoleniowy wpisuje się w wytyczne Narodowego Programu Zdrowia, w szczególności profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia psychicznego oraz przepisów wynikających z ustaw o przeciwdziałaniu alkoholizmowi i narkomanii. Może być finansowany ze środków Gminnych Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Korzyści z udziału w szkoleniu:

16h dydaktycznych

ponad 16 godzin dydaktycznych lekcji wideo, zrealizowanych w wysokiej jakości

konsultacje online

co dwa miesiące grupowe konsultacje z Robertem Rejniakiem (poza okresem wakacyjnym)

odtwarzanie

możliwość powrotu do treści szkolenia dowolną ilość razy w ciągu 12 miesięcy

dostęp 24/7

dostęp do programu szkoleń z dowolnego urządzenia, przez 24 godziny na dobę

materiały dodatkowe

stanowiące podsumowanie i uzupełnienie treści szkolenia do pobrania w pliku PDF

praktyczne wskazówki

możliwość skorzystania z praktycznych wskazówek, sprawdzonych w setkach szkół

zaświadczenia

po każdym module szkolenia imienne zaświadczenie uczestnictwa, dostępne do pobrania w formacie PDF i wydrukowania

moduł dla rodziców

do wykorzystania w ramach działań edukacyjnych szkoły podczas spotkań z rodzicami oraz przy indywidualnych interwencjach

scenariusz zajęć profilaktycznych

dla wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych, z materiałami wideo i instrukcjami jak przeprowadzić angażujące zajęcia z młodzieżą

Eksperci

Ekspert prowadzący

Robert Rejniak

ekspert EduAkcji

Certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień. Terapeuta, trener i superwizor Dialogu Motywującego PTDM. Członek Motivational Interviewing Network of Trainers. Kieruje Poradnią Profilaktyki i Pomocy Rodzinie PTZN w Bydgoszczy. Wykładowca na UKW w Bydgoszczy, SWPS, w Studium Terapii Uzależnień i Studium Psychoterapii Dzieci i Młodzieży w Poznaniu oraz Studium Dialogu Motywującego. Autor wielu publikacji z zakresu profilaktyki i terapii uzależnień. Od 25 lat zajmuje się profilaktyką i terapią uzależnień. W swojej praktyce wykorzystuje podejście motywujące. Jest prekursorem we wdrażaniu w Polsce programu wczesnej interwencji FreD goes net, opartej na Dialogu Motywującym.

Od 25 lat pracuję z młodzieżą wykazującą zachowania ryzykowne, a od ponad 12 przy wdrażaniu w Polsce programu wczesnej interwencji wobec uczniów pijących alkohol i zażywających narkotyki. Moje doświadczenia utwierdziły mnie w przekonaniu, że skuteczne działanie szkoły opiera się na współpracy.

Eksperci gościnnie:

Anna Maria Wesołowska
sędzia

prof. Marek Kaczmarzyk
neurodydaktyk

Zygmunt Medowski
terapeuta

Agnieszka Sawicka
pediatra

Ewa Rachuta
pedagog

Maurycy Araszkiewicz
psychiatra

Marek Kolinski
policjant

Małgorzata Grosman-Januchowska
mama nastolatków

Zapraszamy do skorzystania z pierwszego w Polsce tak interdyscyplinarnego programu szkoleń online, kompleksowo traktującego temat uzależnień wśród młodzieży. Oferujemy dostęp dla osób indywidualnych oraz placówek, w wyjątkowej cenie, z dostępem do szkolenia przez pełne 12 miesięcy, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca i urządzenia z dostępem do internetu!

Szczegółowy opis szkolenia

MODUŁ I

Kto jest zagrożony?

Przedstawimy informacje o aktualnych zjawiskach związanych z substancjami psychoaktywnymi oraz o zagrożeniach płynących z sieci. Przyjrzymy się motywom sięgania po alkohol i inne używki oraz reakcjom zachodzącym w mózgu nastolatka pod ich wpływem.

Wyjaśnimy, jak zachowania ryzykowne ze sobą korelują oraz jaki jest wpływ czynników biologicznych, psychologicznych i środowiskowych na rozwój uzależnienia.

W syntetyczny sposób dokonamy klasyfikacji substancji psychoaktywnych, pokażemy, jak wyglądają, jakie są akcesoria do ich stosowania oraz opiszemy ich działanie i skutki. Odpowiemy też na pytanie, czy eksperyment z narkotykiem to powód do niepokoju.

PODCZAS MODUŁU:

  • Dowiesz się, jakie substancje są najpopularniejsze i jak działają.
  • Zrozumiesz korelacje pomiędzy zachowaniami ryzykownymi.
  • Dowiesz się, jakie reakcje zachodzą w mózgu nastolatka pod wpływem substancji psychoaktywnych.
  • Zrozumiesz, jakie czynniki chronią przed uzależnieniem, a jakie czynniki ryzyka wpływają na jego rozwój. 
  • Dowiesz się, dlaczego warto dać szansę każdemu nastolatkowi.

MODUŁ II

Od eksperymentowania do uzależnienia

Przedstawimy proces rozwoju uzależnienia od pierwszych eksperymentów do poważnych problemów. Będziemy wspólnie obserwować, jakie zmiany w zachowaniu, postawie oraz w funkcjonowaniu w szkole i w domu zachodzą u osoby zażywającej substancje psychoaktywne na kolejnych etapach uzależnienia.

Wyjaśnimy charakterystyczne mechanizmy kształtujące się w psychice osoby nadużywającej alkoholu czy narkotyków. Wyjaśnimy również funkcjonowanie układu nagrody w mózgu i odpowiemy na pytanie, co sprawia, że mimo świadomości problemów i wobec konfrontacji z negatywnymi skutkami nałogu nastolatek nie potrafi się zmienić.

PODCZAS MODUŁU:

  • Dowiesz się, na czym polega proces rozwoju uzależnienia.
  • Poznasz charakterystyczne sygnały ostrzegawcze w każdej fazie spożywania alkoholu i zażywania innych substancji psychoaktywnych.
  • Zrozumiesz, jak odbiera rzeczywistość nastolatek pijący alkohol lub zażywający narkotyki.
  • Dowiesz się, na czym polega nałogowe regulowanie emocji.
  • Zrozumiesz, dlaczego nastolatkowi trudno zapomnieć o narkotykach, mimo korzyści z abstynencji i zadowolenia z życia.

MODUŁ III

Dlaczego czasem tak trudno się zmienić?

Wyjaśnimy, na czym polega proces zmiany, scharakteryzujemy jej poszczególne etapy od stadium przedrefleksyjnego, przez kontemplację i przygotowanie, po działanie do utrzymania zmiany. Wytłumaczymy, dlaczego powrót do picia alkoholu, zażywania narkotyków lub innych niepożądanych zachowań nie jest porażką.

Opiszemy każdy z etapów zmiany na przykładzie postaw i wypowiedzi nastolatków. Wyjaśnimy, co to są bariery komunikacyjne i jaki mają wpływ na ucznia w kontekście wzmacniania oporu versus budowania motywacji, obniżania versus wzrostu samooceny czy utrwalania bezradności versus wspierania poczucia sprawczości.

PODCZAS MODUŁU:

  • Dowiesz się, czym jest model zmiany.
  • Nauczysz się rozpoznawać, na którym etapie jest uczeń, i co robić, aby wzmacniać jego motywację.
  • Zrozumiesz, jaki wpływ na budowanie motywacji mają bariery komunikacyjne.
  • Poznasz sposoby i strategie oddziaływania odpowiednie dla każdego etapu, a także inspiracje i praktyczne wskazówki budujące motywację.
  • Zyskasz większą pewność w pracy z uczniem o niskiej motywacji.

MODUŁ IV

Co jeśli nie zareagujemy w porę?

Wskażemy konsekwencje zachowań ryzykownych związanych z nadużywaniem substancji psychoaktywnych w różnych obszarach funkcjonowania nastolatka. Dokonamy przeglądu problemów psychicznych, takich jak: zaburzenia lękowe, depresja, samookaleczenia, myśli i próby samobójcze.

Wyjaśnimy, czy każdy z tych problemów wymaga osobnej uwagi, czy pomoc powinna być kompleksowa. Opowiemy, na czym polega pomoc psychiatryczna, psychologiczna i farmakoterapia. Porozmawiamy o skutkach braku interwencji i następstwach w życiu emocjonalnym, społecznym i prawnym nastolatka. Skupimy się na różnych formach pomocy adekwatnych do problemów ucznia.

PODCZAS MODUŁU:

  • Dowiesz się, dlaczego rozwiązanie problemu zażywania substancji psychoaktywnych przez ucznia jest priorytetowe.
  • Zrozumiesz, dlaczego proces diagnostyczny zaburzeń nastolatka jest tak skomplikowany.
  • Dowiesz się, na czym polegają detoksykacja oraz terapia ambulatoryjna i stacjonarna.
  • Poznasz rolę sądu rodzinnego jako ważnego partnera wsparcia szkoły i rodziców w procesie wychowawczym.
  • Uzyskasz praktyczne wskazówki dotyczące prawidłowych działań wspierających ucznia.

MODUŁ V

Szkoła jako środowisko wspierające ucznia i rodzinę

Skupimy się na skutecznych działaniach nauczyciela, wychowawcy oraz środowiska szkolnego w  procesie rozwiązywania problemów uczniów. Zaprezentujemy dobre praktyki, które wspierają i wzmacniają pozytywne zmiany. Wyjaśnimy, dlaczego każda interwencja powinna być dostosowana do indywidualnej sytuacji nastolatka.

Zaprezentujemy przykłady rozmów motywujących z uczniem, wykorzystujących założenia Dialogu Motywującego. Wyjaśnimy zasady wczesnej interwencji jako metody o udokumentowanej skuteczności. Przedstawimy argumenty za tym, jak ważna jest współpraca z instytucjami, programami i placówkami pomocowymi oparta na relacjach.

PODCZAS MODUŁU:

  • Dowiesz się, na czym polega profilaktyka uniwersalna, selektywna, wskazująca i wczesna interwencja profilaktyczna.
  • Zrozumiesz, co łączy zachowania ryzykowne z przejawami demoralizacji.
  • Dowiesz się, z jakich narzędzi prawnych może korzystać nauczyciel, aby podejmować skuteczne interwencje.
  • Poznasz zasady, które warto stosować podczas rozmowy wspierającej i motywującej ucznia do zmiany.
  • Dowiesz się, na czym polega wspieranie ucznia w środowisku szkolnym.

MODUŁ DLA RODZICÓW

O alkoholu i narkotykach bez paniki

Przyjrzymy się zjawiskom, które pozwolą rodzicom na zrozumienie świata nastolatka i zagrożeń płynących z jego otoczenia. W skondensowany sposób opowiemy o czynnikach ryzyka i czynnikach związanych ze środowiskiem rodzinnym. Omówimy najbardziej charakterystyczne substancje oraz objawy świadczące o ich zażywaniu, a także jego konsekwencje.

Rodzice otrzymają listę sygnałów ostrzegawczych oraz praktyczne wskazówki, w jaki sposób rozmawiać ze swoim nastoletnim dzieckiem o alkoholu i narkotykach. Przedstawimy też założenia i przykłady skutecznej komunikacji z dzieckiem oraz przykład rozmowy o problemach.

PODCZAS MODUŁU:

  • Rodzice dowiedzą się, jakie zagrożenia niesie ze sobą spożywanie alkoholu i zażywanie narkotyków.
  • Uzyskają wiedzę na temat sygnałów ostrzegawczych, będą też wiedzieć, jak rozpoznać, że dziecko sięga po narkotyki.
  • Uzyskają praktyczne wskazówki, jak zachować się w sytuacji podejrzenia zażywania narkotyków przez dziecko.
  • Dowiedzą się, gdzie można szukać pomocy i na czym ona polega.
  • Zobaczą, jak można rozmawiać z dzieckiem o problemach, narkotykach i alkoholu.

Skorzystaj z atrakcyjnej oferty!

Dostęp grupowy
dla całej placówki

5 obszernych modułów dostępnych przez 12 miesięcy
konsultacje online z ekspertem
imienne zaświadczenie po każdym module szkolenia
dodatkowe materiały do pracy z rodzicami i uczniami

dla wszystkich nauczycieli i wychowawców w placówce

start szkolenia 9 grudnia

cena regularna 4280 zł

cena w przedsprzedaży 3980 zł

KUP TERAZ

Dostęp
indywidualny

5 obszernych modułów dostępnych przez 12 miesięcy
konsultacje online z ekspertem
imienne zaświadczenie po każdym module szkolenia
dodatkowe materiały do pracy z rodzicami i uczniami

dla Ciebie

start szkolenia 9 grudnia

cena regularna 368 zł

KUP TERAZ

Kontakt

Miron Szmytkiewicz

koordynator ds. sprzedaży w programie EduAkcja

+48 505 442 812
m.szmytkiewicz@edu-akcja.pl