Zadzwoń: 505 069 419
Szkolenie online z dostępem dla całej Rady Pedagogicznej lub indywidualnie!
Przemoc rówieśnicza to zjawisko, które w mniejszym lub większym stopniu znane jest wszystkim, którzy mieli do czynienia z jakąkolwiek instytucją edukacyjną. Jako nauczyciele problem nieprzyjemnego traktowania młodych ludzi przez siebie możemy znać zarówno z doświadczeń własnej młodości (w roli ofiary, sprawcy lub świadka), jak i doświadczeń naszych dzieci, wnuków, uczniów i uczennic. Obecnie jako nauczyciele, czy inni profesjonaliści edukacyjni, na przykład psychologowie lub pedagodzy zatrudnieni w szkołach, stoimy wobec wyzwań, jakimi są: zapobieganie dręczeniu rówieśniczemu lub reagowanie, gdy takie już występuje.
Szkolenie ma na celu spójne i wszechstronne wsparcie wszystkich, którzy potrzebują zrozumieć problem i poznać oparte na wiedzy praktyczne rozwiązania wychowawcze.
Szkolenie zawiera najnowsze ustalenia i wyniki badań (także tych nastawionych na pomiar skuteczności proponowanych narzędzi), ale także autorskie metodyczne rozwiązania w przeciwdziałaniu i reagowaniu na przemoc rówieśniczą. Szczególne miejsce poświęcam błędom wychowawczym popełnianym podczas działań profilaktycznych i interwencyjnych. Kiedy to mimo bardzo dobrych intencji, efekty starań są bardzo słabe lub rozwiązania szkodzą wręcz młodym ludziom. Z wielu względów, w przypadku problemów z przemocą rówieśniczą, o takie błędy jest szczególnie łatwo.
Bezcenną wartością szkolenia jest dodatkowy moduł dla rodziców i opiekunów, który da im podstawową wiedzę, jak reagować, gdy przemoc rówieśnicza dotyczy ich dziecka lub występuje w jego klasie.
Szkolenie realizuje 3. punkt podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025: Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Pobierz bezpłatne materiały o przemocy rówieśniczej w szkole. Więcej wartościowych treści w szkoleniu online!
Szkolenie „Przemoc i cyberprzemoc rówieśnicza” pomaga zrozumieć, czym jest przemoc rówieśnicza, poznać mechanizmy tego zjawiska oraz role osób zaangażowanych w przemoc: ofiar, sprawców i świadków. Pokazuje też rozwiązania służące diagnozie, zapobieganiu oraz dotyczące interwencji.
nieograniczony dostęp 24/7
przez 12 miesięcy
imienne zaświadczenie
po ukończeniu szkolenia
grupowe spotkania online
z ekspertkami i ekspertami EduAkcji
sesja pytań i odpowiedzi
na każdym spotkaniu
kompendium wiedzy
o przemocy rówieśniczej
bezpłatna platforma dla rodziców
przy dostępie dla placówek
Zapraszamy do udziału w spotkaniach online na żywo z ekspertami i ekspertkami EduAkcji. To doskonała okazja, aby zapoznać się z szeroką paletą tematów ważnych z punktu widzenia pracy z dziećmi i młodzieżą w placówkach oświatowych. To możliwość zadania pytań na czacie ekspertom oraz wymiany spostrzeżeń z innymi uczestnikami szkoleń. Eksperci EduAkcji to uznani specjaliści w swoich dziedzinach, mający ogromne doświadczenie i praktykę. Poznaj ich lepiej, dołącz do spotkań online!
Od ponad dwudziestu lat badam zjawisko przemocy rówieśniczej zarówno w perspektywie międzynarodowej i krajowej, ale także wypracowuję, upowszechniam i stosuję praktyczne rozwiązania profilaktyczne i interwencyjne, które ulepszam, opierając się na własnych doświadczeniach. Współpracuję z czołowymi światowymi ekspertami w tym zakresie oraz wieloma nauczycielami-praktykami. Z tej perspektywy uważam, że wszyscy potrzebujemy w tym obszarze więcej wiedzy.
– Prof. Jacek Pyżalski
około 9 godzin dydaktycznych lekcji wideo, zrealizowanych w wysokiej jakości
grupowe spotkania online z ekspertkami i ekspertami EduAkcji
dostęp dowolną liczbę razy, 24 godziny na dobę przez okres 12 miesięcy
po ukończeniu szkolenia imienne zaświadczenie uczestnictwa do pobrania
specjalne szkolenie, które pomoże rodzicom w zrozumieniu przemocy rówieśniczej
możliwość skorzystania z praktycznych wskazówek, sprawdzonych w setkach szkół
Ekspert prowadzący
Pedagog specjalny, profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, nauczyciel i wychowawca z wieloletnim doświadczeniem, ekspert w programie EduAkcja. Specjalizuje się między innymi w tematyce motywacji i przemocy rówieśniczej. Uczestnik i koordynator około 60 krajowych i międzynarodowych projektów badawczych, głównie dotyczących funkcjonowania młodzieży (w tym uczenia się i zaangażowania społecznego, także w okresie edukacji zdalnej), zaangażowania online młodych ludzi i ich kompetencji cyfrowych (w tym koordynacja polskiej części badań EU Kids Online oraz badania ySkills) oraz kondycji psychicznej nauczycieli i ich kompetencji wychowawczych. Autor pierwszych na rynku polskim publikacji dotyczących agresji elektronicznej. Pomysłodawca i redaktor podręcznika “Edukacja w czasach pandemii COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele.”
Zapraszamy do skorzystania ze szkolenia mówiącego o niebezpiecznych zjawiskach przemocy rówieśniczej i cyberprzemocy, przygotowanego przez wybitnego eksperta w tej dziedzinie, prof. Jacka Pyżalskiego. Oferujemy dostęp dla osób indywidualnych oraz placówek, w wyjątkowej cenie, z dostępem do szkolenia przez pełne 12 miesięcy, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca i urządzenia z dostępem do internetu!
Kluczową sprawą dla skutecznego zapobiegania i reagowania na przemoc i cyberprzemoc rówieśniczą jest rozumienie tego, czym jest to zjawisko i jak się je definiuje. Ważne jest także, aby rozumieć mechanizmy psychologiczne, takie jak: stygmatyzacja czy dysonans poznawczy, które wyjaśniają, jakie etapy występują w procesie powstawania przemocy rówieśniczej i co nauczyciele mogą robić na poszczególnych etapach, by powstrzymać przemoc. W tym module w praktyczny, zilustrowany wieloma przykładami sposób, omawiam te zagadnienia.
Nie ma sensownego reagowania wychowawczego bez dobrej diagnozy. Okazuje się jednak, że diagnozowanie problemów związanych z przemocą rówieśniczą nie jest wcale łatwe. Towarzyszy mu wiele istotnych kwestii etycznych oraz ryzyko, że nieumiejętnie prowadzona diagnoza zaszkodzi i zwiększy poziom przemocy. W tym module poznamy zasady i szczegółowe metody diagnozy oraz dowiemy się, jak wykorzystać wyniki takiej diagnozy w praktyce pedagogicznej.
Przemoc rówieśnicza w grupie w sposób oczywisty dotyczy ofiar i sprawców. To jednak tylko część prawdy. Mówi się bowiem o tym, że kiedy w danym zespole klasowym występuje przemoc rówieśnicza, to dotyczy ona każdego dziecka, które w takiej grupie funkcjonuje. Szczególną uwagę poświęcę tym młodym ludziom, którzy są świadkami przemocy. Ich sensowne i aktywne działania są kluczowe dla przeciwdziałania przemocy rówieśniczej.
Mając na uwadze przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej, wiele osób myśli o reagowaniu na przejawy przemocy, czyli działaniu dopiero wtedy, gdy się ona pojawia. Nie jest to dobre podejście. Tym, co najlepiej przeciwdziała przemocy jest wspieranie relacji i więzi między uczniami w zespole klasowym od samego początku. Takie wspieranie to nie tylko zajęcia czy wyjazd lub spotkanie integracyjne. Warto stosować wiele innych rozwiązań realizowanych w codzienności szkolnej z uwzględnieniem roli rodziców czy opiekunów uczniów w tym procesie. Ich mądre stosowanie wymaga jednak bardzo dobrej znajomości szczegółów określonych rozwiązań.
Najtrudniejsze do rozwiązania są sytuacje, kiedy przemoc rówieśnicza trwa długo i mocno się zaostrzyła. Bardzo często w takiej sytuacji cierpienie ofiary jest wielkie i wiąże się z silnymi emocjami, które dotyczą także świadków i sprawców oraz ich rodzin. W tym module skupimy się na praktycznych rozwiązaniach, które warto stosować na takim etapie problemu. Uwzględnimy tutaj w znacznym stopniu przeszkody związane z naszym skutecznym działaniem bądź ze specyfiką etapu i sytuacji, z którą mamy do czynienia.
Na świecie programy przeciwdziałania przemocy rówieśniczej są wprowadzane od prawie pół wieku, to jest od pionierskich badań D. Olweusa z lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku. Od dłuższego czasu realizowane są także działania służące ewaluacji ich skuteczności. Warto nie wyważać otwartych drzwi i przeanalizować, co łączy sprawdzone programy. Pozwoli to nam zastosować takie same lub podobne rozwiązania w swojej pracy pedagogicznej. W module omówię także rozwiązania dotyczące współczesnych przejawów przemocy rówieśniczej, takich jak cyberprzemoc czy przemoc rówieśnicza zawierająca elementy mowy nienawiści.
Wydaje się czasami, że do przeciwdziałania przemocy rówieśniczej wystarczą dobre chęci i zaangażowanie nauczycieli oraz innych dorosłych. Jest to jednak złudne. Procesy relacji rówieśniczych, szczególnie wtedy, kiedy zmierzają w złym kierunku, są bardzo skomplikowane i często nieoczywiste. Łatwo zatem, nie mając odpowiedniej wiedzy, zaszkodzić w wielu sytuacjach lub wprowadzać rozwiązania, które nie przynoszą żadnego efektu. W tym module w sposób uporządkowany, ilustrowany przykładami, przedstawię typowe błędy w działaniach profilaktycznych i interwencyjnych tak, by zmniejszyć ryzyko tego, że sami je popełnimy.
Kiedy jesteśmy rodzicami czy opiekunami, nasze dzieci mogą być włączone w przemoc rówieśniczą (czyli taką, gdzie jedni młodzi ludzie krzywdzą innych) w różnych rolach, takich jak: ofiara, świadek, a nawet sprawca przemocy wobec kolegów i koleżanek. Jako że lepiej zapobiegać niż leczyć, warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z niezbędną wiedzą, która pomoże nam sensownie wesprzeć nasze dziecko i współpracować ze szkołą, kiedy taka sytuacja będzie miała miejsce.
Szkolenie online jest wzbogacone o dodatkowy moduł dla rodziców i opiekunów dzieci w różnym wieku. To specjalnie przygotowane szkolenie online z podstawową wiedzą o przemocy rówieśniczej i cyberprzemocy, aby wspólne działania szkoły oraz rodziców miały sens i były skuteczne. Dostęp na 12 miesięcy do bezpłatnej platformy dla rodziców jest możliwy tylko przy zakupie szkolenia dla całej Rady Pedagogicznej.
Masz problem, o którym chcesz porozmawiać ze specjalistą? Czujesz, że Twoje podejście do przeciwdziałania przemocy wśród uczniów wymaga wsparcia? W Specjalistycznym Programie Doskonalenia Nauczycieli (SPDN) zapewniamy nielimitowane, indywidualne i anonimowe konsultacje z psychologami, psychoterapeutami, pedagogami i interwentami kryzysowymi.
Przy zakupie szkolenia online “Przemoc i cyberprzemoc rówieśnicza” dla Rady Pedagogicznej otrzymasz 30% rabatu na dostęp do Specjalistycznego Programu Doskonalenia Nauczycieli!